Johan

    Hej, Om man trodde att man gick ut gymnasiet med 2200 poäng på ett högskoleförberedande program och ett slutbetyg eftersom man inte hade tillräckligt 2250 poäng för att få en gymnasieexamen men man missförstod sina betyg och fick faktiskt en gymnasieexamen, om man kompletterade på komvux och fick en gymnasieexamen utfärdad på komvux av misstag, har man nu två gymnasieexamen hos UHR?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johan,
    om misstag vid utfärdande av utbildningsdokument har begåtts, bör det rättas. Rektor på den skolan där det felaktiga dokumentet har utfärdats, bör i så fall fatta beslut om att "kassera" det felaktigt utfärdade dokumentet.
    Vänligen
    L.

    Liselotte
    • : Jaha, okej, men, kommer betygsdatabasen hos UHR att automatiskt inte registrera det nya eftersom man redan har ett?
    • Anna : Om du menar BEDA, betygsdatabasen, så är inte alla skolor anslutna... det finns skolor som inte är anslutna till BEDA. "Automatiken" funkar inte alltid, även vad gäller betyg satta på skolorna som är anslutna. ... När man söker till högskoleutbildning bör man därför på sin inloggning på www.antagning.se - noga se Vilka betyg som är synliga där. De betyg som där inte är synliga sista datum för komplettering bör man ladda upp själv. Personal på Antagning.se bör upptäcka de felaktigt utfärdade utbildningsdokument och meddela dig om att du har ett felaktigt utfärdat dokument & ber dig kontakta den skolan som utfärdade det felaktiga dokumentet. Skolan bör sedan skicka dokumentation till en särskild E-postadress: [email protected] med förklaringen av vad som hände... och så "tar man det därifrån", så att säga...
    • : Jaha, okej, men, kommer UHR att upptäcka direkt att man inte bör ha två gymnasieexamen och avvisa det andra, eller, kommer båda att registreras hos Antagning.se?
    • Anna : Det kan inte någon annan än Antagning.se svara på. Eftersom sådant borde inte hända - det är ett misstag, finns det inga regler skrivna på exakt vad man gör om 2 examensbevis dyker upp... Om Antagning.se ej upptäcker ngt. "fuffens" och du kommer in på din högskoleutbildning, Jippi! Då hade du tur i så fall. Är man Antagen till en högskoleutbildning, tror inte jag man kan bli Av-antagen utan jag tror man får i så fall läsa... men, som sagt, frågan är om du vill chansa och se vad som händer; eller om du vill på förhand anmäla att du misstänker att du har fått ett felaktigt utbildningsdokument.
    • :

      Aha, okej, jag har inte gjort en ansökan, men, jag tar och kontaktar dem, men, gör inte komvux en kontroll om man redan har en gymnasieexamen innan dem utfärdar en till en elev?

    • Julia : Alla kan göra fel - Mänsklig faktor... Sedan är det ju svårt att alltid göra kontroller om skola som utfärdade tidigare betygsdokument ej var ansluten till BEDA-betygsdatabasen. Många Komvux "går på" det som man själv uppger när man ansöker till komvux-kurser: vad man "kryssar i" för "boxar" när man söker studier på komvux. Att sökande kan både missförstå, och av misstag kryssa i fel "box" - händer... Komvux borde dubbelkolla, om de har anledning att misstänka att ngt. är fel... men de kan missa det. Sådant händer!
    Läs alla kommentarer