Azra

    I ett tidigare samtal med SYV i min hemkommun, kom vi överens att jag ska slutföra kemi, biologi och fysik via komvux för att få bort naturkunskap 2 från min gymnasieexamen. Idag fick jag samtal från SYV att hen inte kan ta bort naturkunskap men vill ta bort psykologi istället så att det blir 2400 poäng på gymnasieexamen, då bör jag påpeka att jag har mer än godkänt i mer än 2250 poäng. Tillsammans med gymnasiearbetet och kemin har jag sammanlagt 2550 poäng. Efter att själv har räknat fram poängen, inser jag att SYV inte alls har räknat in min slutförda kemi då betyget från komvux sattes in så sent som 29 maj och har förmodligen inte registrerats hos SYV ännu. Min fråga till er är hur många poäng kan man ha som maximalt på slutbetyg? SYV säger att man inte kan ha mer än 2400 poäng sammanlagt på gymnasieexamen, jag undrar om det stämmer det? Jag undrar även om gymnasiearbete ingår i de 2400 poäng? Eftersom SYV inte öppnar igen förrän på måndag nästa vecka, är jag orolig över att hen har redan skickat in min examen för godkännande som är egentligen inte fullständig då mitt betyg från kemi saknas - även här undrar jag hur jag kan gå tillväga för att se till att mitt examen blir rätt innan den 18 juni? Hälsningar, Azra

    • Milla : Du nämner även "slutbetyg" i din fråga. Men det är inte Slutbetyget du vill få ut, utan examensbevis?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Azra!
    Slutbetyg och Examensbevis är 2 olika typer av dokument som båda bekräftar grundläggande behörighet till högskolestudier.
    ********
    För examensbevis från Komvux gäller:
    2400poäng och Gymnasiearbete ingår inom de 2400poängen.
    Kurser i kemi och i naturvetenskap får inte ingå i samma examensbevis pga det medför en "överlapping". Om kurser i naturvetenskap inte ska ingå, då måste kurserna i kemi, fysik och biologi ingå ( i stället).
    Ytterst ansvarig är det rektorn på komvux - om det gäller att få ut Slutbetyg eller Examensbevis från komvux.

    Se i din individuella studieplaneringen vilka kurser som kommer ingå i ditt examensbevis.
    Om du har minst ett betyg från det "gamla systemet", betygsatt i IG-MVG skala, och som inte kan omvandlas eller vars omvandling medför nackdel för dig, kan du få möjlighet att få ut Slutbetyg i stället. Det är lite färre poäng, 2350p. som krävs för ett slutbetyg och gymnasiearbete för inte ingå. Det kan vara fördelaktigt att få ut slutbetyg men det är ett undantag, som rektor på komvux kan bevilja. Standard är Gymnasieexamen: Examensbevis.

    Studie- och yrkesvägledare