Rabail
    Hej jag har en fråga som jag jätte gärna vill ställa då jag inte har fått svar från någon i min kommun då alla skickar mig vidare till olika personer. Jag har gått beteendevetenskapsprogrammet där jag saknade 200 poäng vilket gjorde att jag fick ett studiebevis som då är omöjligt för mig att söka till högskolan med. NU har jag läst de två 200 poäng som fattades. Men idag när jag söker in på antagning.se kommer det fram meddelande "Studiebevis från gymnasieskolan ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier."
    Hur ska jag ändra detta???? hur ska jag göra det till ett slutbevis med de betyg jag har läst upp.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rabail,

    du behöver >>på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd ansöka om att få ut examensbevis. För examensbevis från Komvux behöver du ha 2400 betygsatta poäng. Betyg i idrott och hälsa 1 får ej ingå (ändring i reglerna sedan 1 jan 2017). Så det betyget måste du bortse ifrån.

    Om du uppfyller kraven för examensbevis från komvux, borde du kunna få ut det. Lite bråttom är det - då sista dag för dig att ladda upp ditt examensbevis är 21 juni.

    Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram ger Grundläggande behörighet till högskolestudier. Examensbevis från ett yrkesprogram ger inte per automatik grundläggande behörighet (man behöver ha godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt i engelska 6).

    Så du behöver snarast kontakta Komvux i den kommunen där du är folkbokförd och insistera på att så fort som möjligt få ut ditt Examensbevis och sedan se till att Antagning.se får ditt examensbevis. Om komvux i din kommun är ansluten till den gemensamma betygsdatabasen, kommer ditt examensbevis dyka upp på Antagning.se efter utfärdandet - av sig självt. Om inte - måste du själv ladda upp det på "Mina sidor" på www.antagning.se

    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till!

    ANNA

    • : Okej tack så jätte mycket för svar det hjälpte verkligen. Jag har väldigt mycket stres nu... tar det verkligen så lång tid och få ett examens bevis ? Men vad är skillnaden mellan examensbevis och slutbetyg ? Vilket utav det ska jag be om
    • Julia : Om du fick ett Studiebevis - då är det Examensbevis du behöver skaffa dig.
    • Julia : Om du kunde få Slutbetyg - då skulle du ha fått ett Samlat betygsdokument. Det är de som gick ut gymnasiet år 2013 och tidigare som läste mot ett Slutbetyg. Gymnasieelever som gick ut år 2014 och senare läser mot Examensbevis och de som ej uppnår kraven får Studiebevis, som senare kan kompletteras mot ett Examensbevis.
    • Julia : Om det tar lång tid att få Examensbevis eller bara några få dagar beror på: om du nu uppfyller kraven för examensbevis, då borde det inte ta lång tid; dock tar det till att kontrollera att du verkligen uppfyller kraven. Sedan ska också examensbevis förberedas för rektors underskrift. Rektorer är ofta mycket upptagna, kanske är hen bortrest på någon konferens... och det kan därför dröja ett par veckor innan rektor kan skriva under /och utan rektors underskrift är Examensbeviset ogiltigt/. Ansök därför så fort som möjligt - om att få ut ditt examensbevis, är mitt råd. och Lycka till! :)
    Läs alla kommentarer