Maram

    Hej! Jag läser nu till sjuksköterska och har läst klart 1.5 år. Jag gillar utbildningen och yrket men innerst inne så känns det som att jag inte vill fortsätta utbildningen. Gör jag ett dumt val om jag nu går ut från utbildningen? Känner att tandsköterska kan vara nåt för mig då det är ett område man lägger fokus på och inte hel kropp som ssk. Kan det vara ett bra val? Behöver diskutera med någon som kan detta och kan förklara för mig om jag behöver söka på nytt o börja från nollan eller om de kurser jag läste är till hjälp!? Mvh förvirrad ssk-student..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maram,

    du kan kontakta de yrkeshögskoleutbildningar till Tandsköterska som du är intresserad av och fråga om de har ledig plats i en pågående utbildning och om de i så fall kan ta in dig. Innan du får ett positivt svar från någon Tandsköterske-yrkeshögskoleutbilning, skulle jag råda dig försöka "hänga med" i din nuvarande utbildning.
    Om du nu är mycket trött på ssk-utb., försök i så fall få "anstånd med bibehållen studieplats" i stället för att bara hoppa av. Får du beviljad Anstånd med bibehållen studieplats, kan du senare garanterat återvända till ssk-utb., om du kommer på att du vill det.
    Sök jobb. Sök andra utbidlnigar. Innan du får ngt. jobb eller kommer på en annan utb., avråder jag dig från att hoppa av. Detta pga Vad ska du göra i stället?

    Någon garanti på att komma in på Tandsköterskeutb., kan jag inte ge dig.
    Tandsköterska är en mycket populär utbildning med många sökande per plats. Ex. kan 600 personer söka till ca 30 studieplatser på tandsköterskeutbildningen.
    Personligen tycker jag det är en fördel om du har avklarat halva ssk-utb, när du söker utb.till Tandsköterska, men andra sökande har andra meriter och vilka som kommer in kan inte jag veta... det är de ansvariga på varje yrkeshögskoleutbildning som tar in - på en kombination av gymnasiala betyg + ofta även tester/intervjuer + övriga meriter, t.ex arbetslivserfarenhet och speciellt inom område Vård som är ett stort Plus. Om dina studier på ssk-utb. kan jämställas med arbetslivserfarenhet inom vården, kan inte jag svara på. Det är ett beslut som ligger i händerna på de olika utbildningsansvariga på YH-utb.
    Varje YH-utb. tar själva in, direkt till skolan; det är, till skillnad från högskola/universitet - ej central antagning.
    Sök både "på vanligt sätt" under Ansökningsperioden men samtidigt kontakta också alla de yh som du är intresserad av och fråga om de har ledig plats. Att de har ledig plats kan inte garantera att de tar in en ny person ... det beror på... bl a på hur långt in i utbildningen gruppen är.

    De pågående och utb. med framtida starter yh som leder till yrket Tandsköterska ser du på https://www.yhguiden.se/resultat?Education

    Om du bestämmer dig att fortsätta ssk-utb. och ta examen, kika på Specialistsjuksköterska>>. Även andra yrken som Barnmorska>>, Skolsköterska>>, Uroterapeut>> och Transplationskoordinator>> kan man satsa på med grundutb.Sjuksköterska i bagaget.