Jovana
    Hej!

    Jag sökte juristprogrammet i Lund den terminen och fick reservplats, men blev antagen till UJIK och bestämde mig för att testa det. Men nu tänker jag faktiskt plugga till kriminolog, men är lite oroad över meritvärde. När jag nyligen sökte juristprogrammet så fick jag 20,56 i meritvärde, men som sagt är lite oroad om jag kan få lägre meritvärde när jag anmäler mig för kriminologi programmet nästa termin eftersom jag läste på antagning att man kan få olika meritvärde beroende på behörighet som krävs. Jag flyttade till Sverige för bara två år sen så allt det här med merit och poänger låter väldigt komplicerat till mig. För kriminologi krävs det bara grundläggande behörighet och samhällskunskap, därutöver för juristprogrammet krävs det också historia. Betyder det nu att när jag söker kriminologi programmet historia kommer inte att räknas med i meritvärde och i så fall kommer jag att få lägre meritvärde?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, om du söker till lu.se/kriminologi så borde du ha samma meritvärde som du fick när du sökte till juristprogrammet. Annars, så brukar kriminologiprogrammen (på andra lärosäten, andra orter) kräva även godkänt betyg i matte 2 - och om du tidigare fått meritpoäng för matte 2, och söker sedan utbildning som kräver matte 2, då kan du med det "förlora" 0.5 och ditt nya meritvärde kan bli 20.06 (om det tidigare var 20.56).
    Håller med dig om att systemet med meritvärde/meritpoängen är rätt så krångligt. Det finns förklaringar på olika ställen, t.ex på gymnasieGuiden.se/merit
    Det hela går ut på att uppmuntra gymnasieelever läsa så mycket engelska, matte och moderna språk som möjligt - för det är inom de ämnena som man tjänar meritpoängen.