Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alva

    Meritpoängen /Extrapoängen/ får man inom moderna språk från nivå 3, alltså för mod.spåk 1 och 2 får du inte några meritpoäng, men max i meritpoäng kan uppnås även utan meritp. för just Mod.språk -  i så fall genom engelska 7 och högre mattekurser; läs gärna info på GymnasieGuiden.se/merit
    Det är annars inte obligatoriskt att ha meritpoängen, över huvudet taget. De underlättar konkurrensen till svenska högskoleutbildningar - dock.

    Om du börja läsa Spanska 1 (nybörjarkurs) under år1 på gymnasiet, så kanske du kan fortsätta och läsa spanska2 och 3 också... dock kan inte det garanteras - kanske schemat ej går ihop... men om du får godkänt betyg i spanska 3 eller i moderna språk i vilket språk som helst, får du + 0.5 meritpoäng. Godkänt betyg i mod.språk 4 ger + 1.0 meritp.