Sofia

    Hej, Jag har gått ut gymnasiet och jag gick samhällsvetenskapligt program. Jag gick ut med snittbetyget 19,38 (inkluderat 2,5 meritpoängen.) Jag har nu i efterhand gjort en prövning på matte 1a för att höja betyget. Jag läste matte 1b. Jag fick samma betyg på prövningen som på matte 1b. Kommer det att höja eller kommer det inte göra någon skillnad? Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du fick samma betyg i matematik 1a som du hade i matematik 1b, då kommer inte någonting förändras. För att du ska få högre meritvärde måste du få Högre betyg i samma eller i motsvarande kurser. Du fick samma betyg. Då har du samma meritvärde som du hade innan.

    Vänligen
    ANNA

    • : Okej förstår. Jag läser för tillfället matte 3b, om jag får C eller högre, höjs mitt snittbetyg då? Jag har inte läst matte 3b under gymnasietiden utan jag läser det nu på komvux
    • Anna :

      Försök få så högt betyg du kan. Du har nu jämförelsetal som ligger på mellan C och B (närmare B) och därför kommer ditt jämförelsetal säknas lite om du får C i matte 3b och det betyget räknas in, men om din högskoleutbildning inte kräver matte 3 och du redan nu har max i merit, kommer inte betyget i matte 3 räknas in, alls. Och om din högskoleutbildning Kräver matte 3, då är du obehörig utan godkänt betyg i matte 3 och deltar inte i konkurrensen om utb.plats - så inte mycket att välja på! utan försök få så högt betyg du kan! Och om du inte söker utbildning där matte 3 krävs, och du får C eller lägre i kursen, kommer inte ngt att ändras - utan dina meriter står krav på exakt samma nivå.

    • : Hur kan mitt jämförelsetal sänkas om jag får C i matte 3b?
    • Anna :

      Så här skriver du i din fråga: "Jag gick ut med snittbetyget 19,38 (inkluderat 2,5 meritpoängen.)" - och så här lyder min förklaring: 19,38 är ditt Meritvärde. "Snittet" är 16,88. "Snittet" är det "medelbetyget". Sedan plussar man på meritpoängen och får Meritvärde. ... Alltså ditt snitt idag är 16.88 och för att höja snittet måste ett nytt betyg, som får räknas in, vara lägst B. ... Om man har alla C betyg som inräknas i snittet, då är snittet 15.0; och om alla betygen är B - då är snittet (som egentligen heter Jämförelsetal) 17,5.
      Du har redan 2,5 meritpoäng, alltså Max som man kan ha - enligt det du skriver i din fråga, i alla fall. Du kan inte få fler meritpoäng. Om matte 3b krävs för behörighet till den högskoleutbildning, som du vill komma in på - då måste du ha godkänt betyg i den kursen (annars är du obehörig och deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats). Om matte 3b inte krävs för behörighet, då kan den kursen - i princip - ge Meritpoäng, men det kan du ju inte du få, då du redan uppnådde maximalt antal möjliga meritpoäng.
      Annars, så är det inte fel att ha mer kunskaper i matte, ändå, även om betyget inte kommer påverka ditt meritvärde.
      Som jag förstår din situation: om du inte - för särskild behörighet - behöver matte 3 (alltså i andra fall än om du söker till ekonomiprogrammen, fastighetsmäklarutbildningen ...) kommer inte betyget matte 3b räknas in i andra fall än om du får B eller A i matte 3. Alltså, om du får C eller lägre betyg, kommer den inte räknas in - du har ju redan max i merit, så fler meritpoäng kan du inte få.
      Om du får B eller A i matte 3b, kommer Antagning.se räkna in det betyget pga den kursen kan "i princip" ge meritpoäng och då räknar de till din fördel - alltså höjs ditt jämförelsetal lite grand... t.ex om du får A i matte 3b och idag har jämförelsetal (snittet) på 16.88 blir det nya snittet cirka 17.02. Om du skulle få B - blir det en mycket-mycket liten höjning... nästan så att den inte märks alls (för att du redan nu har "nästan alla B-betyg", kan man förenklat säga).

    • : Okej tack så mycket! Blev mycket tydligare nu :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer