Ali Reza
    Hej,
    Om man har läst 2700-2800 poäng i gymnasiet, alltså ca 300 poäng extra på valbara kurser liksom Bild 1a2(50p) osv, kan man i efterhand när examen är utfärdad och redan utskickad till antagningen, ändrar eller på något sätt ta bort de 300 poäng kurser? Min fråga är just om att hur jag kan ta bort ämnet bild och form 1a2 som är en valbar kurs (jag läste ca 2700p) i min gymnasieexam!
    P.S. inriktning teknik och design

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    tyvärr kan man inte ändra i ett redan utfärdat examensbevis, om inte ett grovt fel har begåtts (exempelvis om Fel betyg finns med i examenbeviset, alltså står F och det skulle stå B i stället, typ så... mycket grovt fel); i fall ett mycket grovt fel har slinkat sig in i ditt examensbevis, kontaktar du rektor på det stället där du fick ditt examensbevis (gymnasieskola eller komvux). Det är mycket ovanligt att rektor upphäver examensbevis. Det har väl hänt någon gång förut... men om syftet är att höja ditt meritvärde, då tror inte jag att rektorn kommer att upphäva ditt examensbevis och utfärda ett nytt.
    Troligtvis går det inte att avhjälpa nu. Det borde man ha gjort innan examensbeviset var utfärdat - men egentligen är det ju inte tanken att man ska "vrida och vända" på allt för att höja meritvärdet. Det orättvisa i detta är att vissa skolor gör det ("vrider och vänder" och fixar det högsta Möjliga meritvärdet för sina elever, men andra gör inte det...).
    Vi på fråga syv kan inte förändra detta.
    Vi kan bara förklara att för att försöka få ändringar i examensbeviset, kontaktar man rektorn på den skolan där examensbeviset blev utfärdat. Chanserna till att få ett positivt svar i den situationen som du beskriver är väldigt små (obefintliga).

    mvh
    ANNA