Thorir
    Undrar när reglerna ändrades runt modersmål och meritvärde?
    I höstas fick jag information om att modersmål betyg räknas med som 17 ämnet till intagningspoäng men just nu i veckan fick jag veta att det kommer inte vara så. Man får byta ut modersmål betyget mot ett sämre betyg av dom 16 om man vill men man får inte använda det som 17 ämnet till att höja poängen.
    Vi flyttade hit i januari 2015 och kom in mitt i 8 årskurs så mitt barn har aldrig haft chansen att välja modern språk. Mitt barn har därför aldrig haft chansen att välja skola med intagnings krav över 320 poäng även om hon har jobbat hårt och har fått bra betyg. Det tycker vi vara orättvist och det ser ut som vi inte sitter vid samma bord när vi skal välja gymnasium.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Thorir!

    Jag har ringt och pratat med expert på Skolverket (utan att nämna vem det är som ställer fråga, jag ställde en generell fråga) och fick svar att de nuvarande reglerna gäller från 1 jan 2014 och finns i Gymnasieförordningen, 7 kapitel 4§.

    Det som gäller är att det är precis som du skriver, inte går att ha modersmål som 17-de betyget.

    Jag har förslag på lösningen: om ditt barn kan göra Prövning i Moderna språk (i samma språk som hen har som modersmål) t.ex. i Moderna språk (arabiska) eller i Moderna språk (ungerska) eller i Moderna språk (polska) - innan hen slutar i åk9 och skolan tar med det betyget in i Slutbetyget från grundskolan, då kan ditt barn ha det 17-de ämne att räkna in i "betygspoängen". Och hen kan även ha Modersmål (i samma språk) och kunna byta ett av de lägre betygen mot betyget i Modersmål (vid behov). Skolverkets sakkunnig säger att det inte finns någon regel som skulle förbjuda ha t.ex. Modersmål (japanska) och Moderna språk (japanska) i samma Slutbetyg från grundskolan. Modersmål och Moderna språk har olika kursplaner och betraktas med det som olika ämnen. Du kan läsa mer om vad som menas med "moderna språk" mm. - på den här sidan.

    För att kunna göra prövning i ett ämne, måste behörig lärare finnas som kan sätta betyg på kursen.

    Angående orättvisor, så ja, det kan tänkas att det är orättvist. Men om vi tänker på alla elever som har svenska som modersmål och har då ingen möjlighet att få betyg i Modersmål för att kunna byta ut ett lägre betyg (i t.ex. svenska, engelska eller matte) mot ett högre betyg i sitt modersmål för man kan inte ha betyg i Modersmål om modersmålet är svenska. Det kan man också tycka är orättvist.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och jag önskar ditt barn lycka till med gymnasievalet!

    Liselotte Syv på Fråga SYV

    Liselotte
    • : Tack...
    • : Det hjälper inte eftersom Isländska räknas inte med
    • : eller? jag vill bara att mitt barn har samma möjlighet som andra barn... hon fick aldrig möjlighet att välja och därför inte möjlighet att ha 340 poäng och därför inte möjlighet att söka alla gymnasium
    • Liselotte : Om ditt barn gör prövning i Moderna språk (isländska) och får betyg, då ser jag inte något hinder - varför hen inte skulle kunna få samma möjlighet. Sedan är det ju inte vi på Fråga SYV som bestämmer. Du får hemskt gärna själv kontakta Skolverket och be dem förklara. Till oss säger Skolverket att "så ser regelverket ut" och man får anpassa sig till det. Jag vet inte om vi på Fråga SYV kan hjälpa mer än det som vi redan har gjort: tagit reda på hur det är och förklarat vilka olika möjligheter som finns.
    • : TACK SÅ MYCKET - om det går att ta provning i moderna språk isländska så gör vi så... kan jag fråga var man får veta om det är möjligt? och var man får mer information?
    • Mikael : Jag skriver nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, i våra tidigare svar är allt som är i blått i texten - klickbara länkar, där finns det mer info.

    om ditt barn läser modersmål, fråga läraren om hen är behörig i moderna språk (isländska). Annars är det studievägledare på den skolan där ditt barn går och övrig personal t.ex rektor som Du kan fråga.

    Får ni inga svar på skolan, vänd er till Utbildnibgsförvaltningen i den kommunen där ditt barn är folkbokförd.

    mvh Mikael SYV