elev
    Hej!

    Har en sökande på 18 år vars modersmål är svenska. Hon gjorde sve test och ska läsa sve grund 4 men hon har läst motsvarande gymnasium i Storbritannien och ska söka till arkitekt i Sverige men behöver SVE 3. Jag antar att hon är behörig till Komvux trots åldern eftersom hon har utländsk utbildning?
    • : Du skriver "ska läsa sve grund 4" - är hon Antagen till den kursen? Var är hon antagen till den kursen? på Komvux?
    • elev : Hon har bara gjort nivåtest men är inte antagen än
    • Liselotte : Kanske ta hjälp av "aktivitetsansvarig" för ungdomar i den kommunen där hon är folkbokförd? Under länkar på https://www.framtid.se/yrke/kaa-ansvarig finns en lista på olika kommuners KA-ansvariga med kontaktuppgifter. Annars kan man säkert via kommunväxel få svar på vem den rätta personen är - i den "rätta" kommunen.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amina,
    ang. ålder för att kunna läsa på komvux i Sverige så är det - från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år ELLER om man redan har 3-årig avslutad gymnasial utbildning "bakom sig". Sedan kan ju komvux göra Undantag av olika anledningar och ta in yngre elever, ex. om Barn- och utbildningsförvaltningen i kommunen köper plats på komvux för en viss yngre elev.
    ***********
    En annan fråga är Vad som skulle gynna deltagaren? Ex. om hon precis fyllt 18 år - nyss var 17 år, alltså... - kanske hon skulle tvivas och lära sig mer på Språkintroduktionen på IM >>, trots att hennes modersmål är svenska? Här är det ju frågan - i fall valmöjlighet finns mellan olika skolformer - vad som deltagaren själv vlll och vad man tror blir bättre för deltagaren.

    ***********
    Folkhögskola?
    Läsa svenska kan man även på folkhögskolorna...

    ***********
    Ang. den "formella" rätten att läsa på komvux när man är yngre ... så var det "avslutad 3-årig gymnasial utbildning"... har deltagaren 3-årig avslutad gymn.utbildning? Ex. IB-diploma program, internationella gymnasieprogrammet, är ett 2-årigt program.
    ***
    Det bästa vore, givetvis, om man kunde få fram vad som är bäst för deltagaren och sedan komma överens - sinsemellan komvux, IM-språkintro och ev. någon annan lösning - så att deltagaren får bästa möjliga förutsättningar att lära sig svenska snabbt och bra.

    Vänligen
    L.

    Liselotte