Amoola
    Hej!

    har en akut fråga ang. något som kan påverka min intagning senare.

    Hur ska jag kunna få de hela 2.5 poängen i merit när jag går ut gymnasiet?? jag går i tvåan och ska läsa franska för att få poäng, och sedan nästa år kommer jag att läsa engelska 7 och matte 5. men har hört att en kurs bara ger 0.5, och i så fall kommer jag bara att ha 1.5 i meritpoäng när jag går ut!!!! jag tror jag har förstått allt helt fel och därför har jag total panik för trodde att jag skulle kunna få 2.5 poäng bara utav att läsa dessa tre ämnen! :(

    Tack i förhand!
    • : Vilka matte och engelskkurser är obligatoriska inom läkarlinjen?
    • Milla : För att bli behörig till läkarprogrammet behöver du godkända betyg i bl a matte 4 och engelska 6.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    För godkänt betyg i eng 7 går man 1.0 i merit.

    För godkända betyg i moderna språk: tre -får man 0.5 och för 4- 1.0 i merit.

    Det krävs matte 4 för behörighey till läkare och därför get endast kurser matte 5 och specialisering merit i matte. Matte 5 kommer ge dig 1.0 i merit.

    Studie- och yrkesvägledare