Oscar
    Den siffra som visas på www.statistik.uhr.se under antagna på urval 2 är den synonymt med antalet antagna reserver från urval 1?

    Exempel:
    Ponera att jag fick reservplats 30 under urval 1 nu i början av Juli
    Jag tackar ja till platsen men undrar min sannolikhet att komma in
    Jag går in på statistik.uhr.se och ser att det står 45 antagna i urval 2
    Då borde jag ha goda chanser att komma in?

    Tycker detta låter märkligt för ofta är den siffran nästan lika stor som de antagna ur samma kvot i urval 1? Är det så många som hoppar av eller är det totalt från urval 1 och 2 (vilket skulle betyda att man tog emot färre reserver än människor som hoppade av)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar,
    att uppskatta chanser att komma från Reserv är i princip omöjligt. De som står i reserv är beroende av hur många antagna, som tackar Nej till sina platser. Att många tackar Nej kan bero på att folk söker annat samtidigt som jobb och studier på andra ställen, som t.ex inom yrkeshögskolan. Andra alternativ som gör att de antagna kan "hoppa av" är att de kanske sökte studier utomlands, kom in och ska läsa där; att de ska göra ngt. helt annat, som militärtjänstgöring eller vill satsa på att starta "eget", bli egnaföretagare. Hur många antagna som tackar Nej kan variera mycket kraftigt från år till år; tidigare statistik kan man inte lita på - i alla fall inte på så sätt att de skulle kunna gå att uppskatta hur det blir i år... för att det kan man tyvärr inte. Siffrorna från i år kan skilja sig väldigt mycket från de föregående siffrorna.
    Ang. siffror som visas i antagningsstatistiken, om du vill veta exakt vad som visas, är det bättre att fråga personal på Antagning.se. Kontaktuppgifter finns på antagning.se/sv/fragor-och-kontakt. Men, som sagt, går det tyvärr inte att veta hur det blir framöver.

    Lycka till! Vi håller tummarna!
    Bästa hälsningar

    ANNA