Linn
    Hej! Jag undrar om basår är ett bättre alternativ än att läsa en kurs som komplettering på komvux. Jag har inte behörighet i fysik kurserna, men behöver fysik 1 minst för det kandidatprogrammet jag vill gå. Jag gick dock IB natur så är behörig i biologi och kemi.
    • Ludmila : Är det Fysik 1a eller Fysik 1b1 du behöver få betyg i? De olika fysikkurserna på nivå 1 är olika stora.

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Linn!

    Du kan söka till kandidatprogrammet i första hand och försöka bli behörig innan 20 juni 2016 eller hoppas på att de kommer att ha "restplatserna" och då kan du söka sen, när du är behörig. Sök i andra hand - till naturvetenskapligt basår.

    Det är inte säkert du kommer att bli antagen till Naturvetenskapligt basår pga du har redan behörighet i de flesta av kurserna som naturvetenskapligt basår "undervisar i". Men sök det i andra hand.

    Om det blir så att du ej kommer in på ditt första alternativ pga "obehörig" (saknar godkänt betyg i fysik 1), då prövas du mot det andra alternativet - som i ditt fall blir naturvetenskapligt basår.

    Sedan finns det också självstudier och göra Prövning alternativet kvar. Om vad som gäller vid prövningar, läs här >>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vi håller tummarna!

    L. :) ;) :)