Eira
    Hej!
    Jag letar efter ett basår att gå då jag inte har behörighet till den linje jag vill gå sedan (astronomilinjen eller någon annan naturvetenskaplig linje). Det jag undrar är om man kan gå basår på en skola för att sedan plugga vidare på en annan? Eller är man bunden till den skolan man gått basåret på? Den skola jag vill gå har nämligen inget basår så jag måste gå basåret någon annanstans, men jag vill ändå vara säker på att det ger mig behörigheten att gå den skola jag vill gå efter.
    Tack på förhand :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Eira!

    Innehållet i olika basår är olika. Ibland ingår det Kemi 2 och ibland inte.

    Biologi 1 och 2 kan ingå - eller inte. Oftast kallas då det för ett Tekniskt basår, om inte biologi ingår (och för Naturvetenskapligt basår - om biologi ingår). I ett tekniskt basår kan matte 5 ingå (eller inte). Så man får se vilka kurser som ingår i just det basåret som man söker och jämföra med vad den utbildningen kräver som du senare vill söka in på.

    Svar på din fråga är att man inte är bunden till den högskola/universitet där man läser basåret. Men vad det gäller "platsgaranti" som ibland ges, då är det - inom samma högskola/universitet och så kan basåret vara anpassat till just de utbildningar som finns på den egna skolan, dvs det ingår kurser som krävs för behörighet på just den skolan.

    Ett råd till dig är att du söker till ett basår på högskola och till kurser på komvux samtidigt. Du kan samtidigt också söka andra utbildningar - t.ex inom yrkeshögskola. Du söker till högskola, till komvux och till yrkeshögskola - helt oberoende av varandra och du kan få flera utbildningsplatser samtidigt (och skulle det bli så, kan du senare bestämma vilken plats du tackar Ja till).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Har samma fråga, men på det basåret jag vill läsa (närmaste staden) står det att den förbereder för ingenjörsutbildningen på deras universitet. Men jag vill läsa fysik i stockholm/uppsala/göteborg. Fungerar detta? Det verkar som att ungefär samma typ av behörighet erbjuds.
    • Mikael : Vi kan inte garantera att basår på ett universitet ger rätt behörighet inför studier på ett annat universitet sen. Ofta går det bra men innehåll i förutbildning bestämmer varje lärosäte över, själv - lokalt. Kontakta studievägledare på de lärosäten där du vill läsa.