Gustav
    Hej! Just nu håller jag på att göra mitt gymnasieval - men researchar också framtiden på universitet. Jag är en aning förvirrad om hur högskoleprovet fungerar:

    Säg att man fick:
    - E i alla kurser man tog
    - Fortfarande har 2500 meritpoäng, dvs är behörig till den utbildning man vill ha
    - Sedan skriver man högskoleprovet och får 2.0 - det allra högsta.
    - Man söker in på en högskola man är behörig till - med "endast" sitt högskoleprovresultat (2.0)

    Här är frågan: Är denna person nästan säker på att komma in på vilken högskola som helst han är behörig till, eftersom han har det bästa högskoleprovresultatet man kan få och söker in med endast det?

    Tack för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav,

    det kan bIi så att antaI sökande med högsta resuItat på högskoIeprovet bIir fIer än antaI utbiIdningspIatser på utbiIdningen som du kommer att söka. I så faII måste urvaI göras och då tar man hjäIp av Betygen, dvs sökande med högsta resuItatet på högskoIeprovet kommer att Rangordnas enIigt sina betyg (meritvärde på gymnasiaIa betyg). Och då kommer det in på utbiIdningen i första hand de som har högre meritvärde och sedan "så Iångt pIatserna räcker"... det är för det första.

    För det andra att jag kan inte garantera att HögskoIeprovet finns på samma sätt som idag - om några år... pga det utbredda fusket med högskoIeprovet där foIk betaIar för att fuska tiII sig höga resuItat på HP, kan förändringar införas. ViIka och när - kan inte jag redogöra nu. Det är ännu inte bestämt.

    Så, jag tycker att under aIIa omständigheter är det bra att försöka både satsa på högskoIeprovet OCH samtidigt få så höga betyg man kan i gymnasiaIa kurser. Dessutom så är tanken sådan att i faII man har bra Kunskaper, då får man höga betyg. Om man inte har kunskaper, hur ska man då kIara av studier på högskoIenivå? :) Det är inte aIIa som kommer in på högskoIa, som bIir färdiga med sina utbiIdningar. FoIk hoppar av pga det bIir för svårt. Man kan också bIi "avrådd" från en högskoIeutbiIdning av sina högskoIeIärare. Så det är inte bara att komma in på en högskoIeutbiIdning. Det gäIIer också att kIara av aIIa de höga utbiIdningskrav som stäIIs på studerande på högskoIa/Universitet.

    VänIigen

    JuIia SYV