Aylin
    Hej,
    Går andra året på Naturvetenskapsprogrammet. Måste jag läsa Bioteknik? Jag tänker söka till tandläkarprogrammet och det finns inget krav på att man måste ha läst bioteknik på gymnasiet för att söka. Dessutom läser jag redan 300 utökade poäng och kommer gå ut med 2700 poäng även om jag väljer bort biotekniken. Är detta möjligt?
    Mvh Aylin

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Aylin,
    en kurs Bioteknik får läsas som Programfördjupande på NA. det kan du se i program/NA/programplan.

    förutom "volymen" - tillräckligt antal godkända poäng, är även kurs-sammansättningen viktig... att det är de rätta kurserna som man har betyg i, för att uppfylla kraven och få ut Examens bevis. vilka är dina U-kurser /utökade/? Om minst 100 poäng av dina u-kurser finns med på listan av vilka kurser som får läsas som programfördjupande, ser jag inget hinder i att du skippar Bioteknik.
    I annat fall - riskerar du att inte kunna få ut Examensbevis.

    Utan examensbevis kommer du sakna grundläggande behörighet till högskolestudier. Prata med SYV på din skola. Vi avråder från att hoppa av kurser innan man får lov att göra det - ex. av SYV på sin skola eller av rektor på sitt program.

    • : Har franska steg 3&4 samt engelska 7 som utökade. Kommer jag forfarande få merit för dessa om de ersätter biotekniken?
    • Liselotte : Meritpoäng får du i vilket fall, oavsett om kurser som ger meritpoäng är "vanliga" eller U-kurser (utökade).