Julia SYV på FrågaSYV

    hej Filip;

    i den "vanliga antagningen" /på gymnasiala betyg eller på högskoleprovet/ tar man inte hänsyn till studier på högskolenivå.
    Om AU finns, kan man ha fördelar i att ha läst på högskolenivå, men det är inte säkert; här är det individuella bedömningar som gäller. Om vad AU är - var god se fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola.

    Tänker också på ekonomiska förutsättningar: i Sverige får man Studiemedel för studier på eftergymnasial nivå i max 6 år. Läkarprogrammet går ut på 5,5 år. Om man först läser kandidatexamen på 3 år, har man då endast 3 år kvar av studiemedel. När man har avklarat 3 år på läkarprogrammet och det återstår ännu 2,5 år... och så har man ingen möjlighet att fortsätta få studiemedel, vad ska man "leva av" då? Att jobba samtidigt som man läser på en så pass krävande utbildning som läkarprogrammet, känns inte som en rimlig lösning  -   i alla fall inte för de flesta.