Jennifer

    Hej! Jag har alltid haft stort intresse för allt tekniskt. Jag har ett brinnande intresse för spel men jag vill inte satsa 100% på att bli spelutvecklare och gå en utbildning som är nischad inom spel eftersom att det är så svårt att få jobb inom spelbranschen här i Örebro. Jag har tittat runt lite på yrken som känns intressanta och dessa är bland annat: Applikationsutvecklare Webbutvecklare Dataspelsutvecklare Mjukvaruutvecklare Systemutvecklare Programmerare Det jag nu undrar är om högskoleingenjör, datateknik kan vara rätt för mig? Jag läste att det stora spelföretaget Naughty Dogs lead programmer är utbildad dataingenjör. Vad skulle du rekommendera? Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer,
    vill du läsa just på högskola/universitet eller kan du tänka dig andra former - som t.ex yrkeshögskola?
    Inom högskola-universitet finns det Högskoleingenjörsutbildningar som är 3-åriga och Civilingenjörsutbildningar, som är 5-åriga.  Så klart lär man sig mer på 5 år än på 3 år...
    För övrigt så är högskole-universitets (akademiska) utbildningar mer teoretiska, och yrkeshögskoleutbildningar är kortare och mer praktiska. Ännu en utmärkande "detalj" för yrkeshögskoleutbildningar är att de "ger jobb": de är mycket arbetsmarknadsorienterade, innehåller mycket praktik och de absolut flesta får jobb snabbt efter det att de tar yrkeshögskoleexamen, vilket man inte kan säga om högskole-universitetsutbildningar. Det finns många exempel på att folk efter examen från högskola eller universitet söker till en yrkeshögskoleutbildning då de ej lyckades få jobb.

    Så, frågan är om du vill ha en djup/stabil Teoretisk bas eller om du i första hand vill ha praktiska kunskaper och mycket goda chanser att snabbt få jobb.
    Vilket yrke eller utbildning som är "rätt" för just dig, kan Fråga SYV inte svar på: då vi känner inte dig och vet endast det du skriver i din fråga.
    Utbud av akademiska utbildningar i Sverige finns på www.studera.nu
    och av yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se

    Nu, i slutet på augusti är det inte många utbildningar som är sökbara men det finns ett antal som ändå går att söka även nu, se exempelvis:
    hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör-distans
    utbildning/ec-utbildning/cad-konstruktor-ecutbildning-orebro
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/automations-och-robot-ingenjor-orebro

    Om de olika yrken inom Data-branschen kan du läsa på framtid.se/yrken/data-it

    Vänligen
    Julia

    • : Det finns väldigt lite yrkeshögskoleutbildningar i Örebro och ingen av dem jag har tittat på känns intressant. Det som lockar mig till dataingenjör är bredden. Vad jag har förstått så kan man nå de yrkena jag listade genom en sån utbildning, eller har jag fel?
    • Julia : ang. yrkeshögskola - så finns det många utbildningar på distans... och ang. de yrken som du listade så är de icke-reglerade (alltså, finns inga strikta generella regler om vilken utbildning som krävs); det är upp till varje arbetsgivare att bestämma vilken utbildning de tycker om, därför är det extremt svårt att ge svar... ang. "bredden" så finns det både för- och nackdelar: går man en bred utbildning, så är det ofta ganska lång; medan man går den, kan situationen på arbetsmarknaden förändras och man hittar kanske inget jobb efter sin utbildning; med "bredden" har man inte heller "spets" på något område - och om arbetsgivare söker efter "spets-kompetens" så förlorar man i konkurrensen mot de som har kortare men mer "spetsad" utbildning mot just det specifika "avgränsade" område.
    • : Har du tips på yrkesutbildningar i Örebro som kan leda mig till de yrkena jag listade?
    • Julia : med "yrkesutbildningar" menar du YRKESHÖGSKOLE-utbildningar?
    • Julia : Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se - där man kan lägga "filter", söka på "distans" eller län/kommun.
    Läs alla kommentarer