Faisa
    Hej!
    Jag vill läsa datavetenskap men har svårt att hitta vilka universitetet som ger ut de.När jag söker ”datavetenskap” i antagning.se kommer inte så många. Men när jag söker de i Google kommer det upp massa universitetet. Vad kan det här bero på?
    Kan du vara snäll och nämna alla som universitetet och högskolor som ger ut kandidatprogrammet i datavetenskap?
    Dessutom, Är datavetenskap och systemvetenskap detsamma?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Faisa,
    på Antagning.se visas de Sökbara utbildningar på högskolor/universitet i Sverige.
    www.studera.nu (som är högskolornas/universiteternas gemensam hemsida) kan även pågående och "gamla", utgångna, utbildningar visas... . De utbildningar som inte är sökbara, kan man ju inte söka till... men man kan med hjälp av Studera.nu få fram de Planerade framtida utbildningar som förhoppningsvis blir sökbara senare.
    Om du tänker söka till högskoleutbildning i Sverige till ht-19, blir ansökningsperiod från mitten på mars - till mitten på april. De exakta datumen finns på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum.
    Det är till 15 mars 2019 som utbildningsutbud /utbildningar på högskolenivå med start höstterminen 2019) kommer att fastställas och idag, flera månader tidigare, kan man inte med säkerhet veta vilka utbildningar som blir sökbara.
    Men du får redan nu kika på en lista med planerade utbildningar - på studera.nu/jamfor-utbildning/?q. I den listan finns Kandidatprogram inom "data" med planerade starter från ht-19 och senare...

    ang. skillnader mellan program i data- respektive systemvetenskap, så brukar Datavetenskapliga program innehålla fler kurser i matematik och logik - och systemvet.program kan ofta innehålla "andra kurser" som t.ex inom projektledning. Det är bra att ta fram utbildningsplaner-kursinnehåll och jämföra programmen (kurs för kurs)... vilket du bör göra själv eller med hjälp av studievägledare på de institutioner där de aktuella programmen ges.