Sheila
    Hej! Jag har precis kommit hem från melbourne där jag bott i ett år och tänkte idag lite sista minut ansöka till personalvetarprogrammet i Stockholm inför hösten. Men behöver då innan jag ansöker få veta om det är en utbildning som jag kan ta med mig utomlands och jobba utomlands med? Undrar även samma sak för ekonomi utbildningen och för psykologi utbildningen. Jag vill nämligen bo i Melbourne i framtiden.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sheila,
    om dina framtida planer är att bo i Melbourne eller någonstans Utomland,utanför Sverige - så skulle jag i första hand, av de valen som du nämner i din fråga, rekommendera Ekonomiutbildningar (och inte Personalvetarprogrammet eller psykologi-tubildningen); detta för att lagar och regler som styr personalhantering i olika länder är olika. Ang. psykologi - så är det ofta rätt så olika kräv som ställs på det område också; det är mycket troligt att du med svensk personalvetarexamen eller psykologexamen, ej skulle få utöva de yrken utomlands (något lättare borde det vara inom EU, där viss samordning av utbildningar sker).
    En högre utbildning blir dock i princip aldrig "värdelös"; du kommer ju ha kunskaper och färdigheter; någon nytta borde du kunna få av "vilken utbildning som helst" - om inte annat, så genom att du får skaffa dig kunskap om hur du lär dig på det bästa sättet och att du senare ska kunna lära dig annat, det som behövs - lättare.
    De internationellt mest "gångbara" utbildningar är det i första hand inom Hälsa- och sjukvård, som t.ex läkarprogrammet och sjuksköterskeprogrammet.
    Även ekonomiska utbildningar borde vara ganska gångbara, internationellt sett, men det är egentligen varje land som bestämmer självt. Och många ggr är det de enskilda arbetsgivare som själva får bestämma vem de anställer: och olika arbetsgivare kan tänka olika.

    Allmänt gäller
    Arbetsgivare brukar känna till och lita på utbildningar i samma land, i första hand. Det är i alla fall vad vi känner till. Det är därför många ggr lättare att få jobb i samma land där man går sin utbildning.

    Vänligen och med förhoppning om att mitt svar blir på något sätt till hjälp!
    Julia syv