Mevlut
    Hej!

    Det är så att jag går på andra året i gymnasiet( snart tredje) i naturvetenskapsprogrammet. Jag går på vanlig svenska-grupp, alltså inte svenska som andraspråk, men jag är inte nöjd med läraren. Jag har i kursen fått tre A, ett B, tre C och tre E, men hon gav mig ett D i slutbetyg. Vad tycker ni? Är det ett rättvist betyg???

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mevlut,

    det är lärarens kompetens att sätta betyg.

    Vad vi på Fråga SYV eller någon annan Studie- och yrkesvägledare tycker i den frågan, spelar ingen roll. Om du tycker att det inte är rätt betyg som du fick, kan du be dina vårdnadshavare prata med läraren. Om ni inte blir nöjda med lärarens förklaring, kan ni prata med rektor. Det är rektor som är ytterst ansvarig för det som händer inom skolan.

    En tanke från min sida är: kan eventuellt Svenska som andraspråk passa dig bättre? :) Detta undrar jag för att du själv nämner att du går på "vanlig svenska-grupp, alltså inte svenska som andraspråk". Diskutera med din lärare i svenska om det skulle vara mer fördelaktigt för dig att läsa Svenska som andraspråk i stället, är mitt råd.

    Vänliga hälsningar

    Julia syv