Lisa
    Hej!
    Jag kom till Sverige för 4 och ett halvt år sedan och har läst bl.a. svenska och engelska.
    Jag har gått på SFI, SAS, komvux och folkhögskola.
    Just nu är jag föräldrarledig men innan jag fick mitt barn fick jag alla behörigheter som behövs för att komma in på universitet.
    Och jag har ansökt några till hösten.
    Men för säkerhets skull ansökt jag ytterligare en folkhögskola för jag måste göra någonting efter sommarn.

    Men jag är lite orolig för att jag kan läsa på universitet, jag menar att jag kan klara mig där eller inte pga att min svenska inte är så bra tycker jag.
    Så klart har jag fått sv1,2 och 3 och jag pluggar svenska själv nu, försöker att träffa människor och prata på svenska för att jag inte pratar svenska hemma. Men jag är mammaledig i ett år och det kan man inte att plugga så mycket som förut när man tar hand om barn samtidigt.
    Jag försöker att förbättra min svenska men fortfarande oroar jag om detta och funderar på att jag borde gå på folkhögskola igen och läsa ett år till.

    Min sambo och hans föräldrar säger att jag borde gå på universitet för att det kommer bli bättre min svenska där och jag kan lära mig bättre där. De säger att jag pratar så bra svenska och de har träffat många som inte kan svenska som mig. Jag är arbetsam och pluggar mycket hemma också så därför de tror att det kommer bli bra.

    Så frågan är:
    Att läsa på en folkhögskola eller universitet, vilken borde jag välja tror ni?
    Hur svårt är det att gå på universitet i Sverige?

    ---
    Jag har redan läst på en högskola i Japan, är 28 år och har läst svenska i 4 och ett halvt år. (men ett år är föräldraledig så kanske borde man inte räkna med det..)
    Jag har behöligheter för att bli antagen till universitet och ansökte på studie- och yrkesvägledarutbildning och mera i April.
    Jag har omdöme från folkhögskolan och det är det högsta. Jag har gjort HP också men det var inte så bra, 0,85.

    Jag förstår att det kanske är fel att fråga er om detta, men jag kunde inte hitta nått bra svår så att jag vill fråga typ alla som möjliga vad man tycker.

    Tack för att ni läste min text!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lisa,

    så roligt att du vill bli min kollega - Studie- och yrkesvägledare>>! :)

    Jag tänker så här: om du kommer in på en högskoleutbildning, börja läsa. Det går alltid att hoppa av, om du, trots förmodan, kommer att känna att det är för svårt.

    Att inte ta chansen kommer du med stor sannolikhet ångra sen. Det är vad jag tror.

    Du är ung och duktig, du har redan erfarenhet av att läsa på högskolenivå. Du har också rätt så lång tid innan höstterminen börjar - 3,5 månader. På den tiden kan du träna upp din svenska ännu mer. Även om du pratar ett annat språ hemma, kan du i alla fall lyssna på nyter på svenska, se på svenska filmer, lyssna på svenska sånger eller på inlästa böcker på svenska.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte
    • : Hej Liselotte!
    • : Tack så mycket, jag känner mig mycket bättre nu och om jag kommer in då provar jag det! Jag har tänkt länge om att bli vägledare. Hoppas att jag skulle kunna bli din kollega om några år:-)!
    • Julia : Så bra att du känner dig mycket bättre nu! Som sagt, det är inte så farligt att påbörja en utbildning och sedan hoppa av... men jag kan också ge dig råd att i fall du påbörjar utbildning och sedan känner att det är för svårt, be om att få ANSTÅND MED BIBEHÅLLEN STUDIEPLATS. Då kan du, om din ansökan om Anstånd blir beviljad, göra studieuppehåll och återgå till studierna senare /då har du redan din plats och inte behöver söka in på nytt/. Men vi hoppas givetvis att det kommer att gå jättebra med dina studier! Kämpa på med språket! Ta ett steg i taget - ett ord i taget, en mening i taget och tänk på att "Övning ger färdighet", och det är väldigt användbart vid språkstudier: ju mer man övar på att lyssna, läsa, prata och skriva - desto bättre blir man på det! Lycka till! :)
    • : Tack för tipset Julia!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer