M
    Hej!

    Jag är 19 år och går på första året i stylistprogrammet då jag bytat från samhälle på en annan skola. På den förra skolan hade jag redan fått betyg i några ämnen. Syv på den skolan sa till mig att jag kommer stå med i alla kurser igen då jag går om men kan aktivera dem senare när jag börjat. I början av den nya skolan ville jag fortsätta plugga om ämnena men efter ett tag mådde jag inte bra (fortfarande) och det har påverkat ämnena på så att inte kunnat prestera som förut.

    Jag undra om jag fortfarande kan, på kurserna jag hade fått betyg på, aktivera de igen. Vill fokusera på de nya ämnena då detta påverka de och det hade gett mig mindre stress och mer tid att förbättra mitt välmående.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej M,
    satta betyg gäller tillsvidare, de försvinner inte. De godkända betyg du fick på din förra skolan gäller, alltså, och de går att "plocka fram" vid behov.
    ****
    Det är däremot, tänker på är i fall du vill fortsätta ha Studiebidraget/studiehjälpen från CSN - i så fall måste du läsa på heltid. Om du läser på deltid, har du inte rätt till studiehjälpen.
    ****
    Förslag på de olika alternativen:
    - om du kan - av läkare (eller psykolog) skaffa Intyg om att de rekommenderar att du läser på deltid pga din hälsa (eller sociala omständigheter eller ngt. annat...) - då kan din skola rapportera in till CSN att du har "lovlig frånvaro" alltså det blir som om du läser på heltid, fast du läser på deltid och du ej förlorar ditt studiebidrag;

    - om du kan i stället för de kurser, i vilka du redan har godkända betyg, läsa Andra kurser - prata med SYV på din skola om det - så att du kommer upp till Heltidsstudier, behåller du ditt studiebidrag från CSN i så fall;

    - om du inte bryr dig om studiebidraget från CSN, kan du givetvis "strunta" i att gå till de lektionerna /de kurser i vilka du redan har godkända betyg/;

    - du kan också läsa kurser (gå till lektionerna) men ej anstränga dig för att du redan har godkända betyg i de kurser; om du får F betyg i samma kurs, i vilken du redan har godkänt betyg, då gäller det godkända betyget (regeln är den att i fall man har flera olika betyg i samma kurs, gäller det Högre betyget).

    Hälsningar
    Mikael