Anonym

    Hej, jag går i 2an på gymnasiet, Samhällsvetenskapsprogrammet inriktning Beteendevetenskap och jag känner inte att jag varken trivs på programmet eller min nuvarande skola. Jag skulle vilja byta till en annan skola på Hantverksprogrammet, Hår- och makeupartist eftersom jag känner att det skulle passa mig mer, men funkar det att byta nu eller är det försent? Hur gör jag då? Och måste jag då läsa om de kurser jag fått godkänt i i ettan (typ engelska 5 och matte 1) eller behövs det inte?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det kan tyvärr vara för sent att försöka hoppa in i år 1 på HV men du får fråga på de skolorna som erbjuder det programmet... Större chans är det i fall det är Lärlingsutbildning du försöker hoppa i;

    annars sök till år 1 till hösten 2020. Du konkurrerar i så fall om plats med dina grundskolebetyg och i fall du kommer in får du göra planering med syv på skolan. Kurser i vilka du redan har godkända betyg, behöver du inte läsa igen.

    Studie- och yrkesvägledare