Emma
    Hej!
    Jag ska börja 9:an om någon vecka men jag trivs inte alls i min klass. Jag har ingen att vara med, tjejerna är elaka och det är bara drama hela tiden. Vi har haft många som bytt ifrån våran klass för det är för mycket drama. Det finns ett gäng som är väldigt bra på att få andra att känna sig pytte små och dem gör narr av oss framför våra ögon. Jag har alla mina vänner i en annan klass men dem säger att den är "full" även fast i början av sjuan så var klassen jag går i nu ännu fler och då räknades inte vår klass som full. Det finns ingen arbetsro i klassen jag går i och ingen bryr sig om betyg och studier utan sitter bara och snackar på alla lektioner man kan inte jobba och koncentrera sig. Jag har frågat om jag fått byta men blivit nekad. Men jag kan inte gå kvar i klassen jag går i nu. Vad ska jag göra?
    Tack i förhand!

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Emma,

    jättetråkigt att du befinner dig i en sådan situation när du känner att du inte får studiero i din nuvarande klass.
    Mina råd till dig är att "involvera" dina föräldrar/vårdnadshavare som kan kontakta rektor och be att rektor gör allt som ligger i hans/hennes "power" att förändra situationen; att byta klass är en av möjliga lösningar; det kan finnas även andra lösningar.

    Du och dina vårdnadshavare bör insistera att "någonting" görs av skolan för att förändra situationen till det bättre.

    En möjlig lösning för dig är också att byta skola, kanske...?

    Prata också med kurator, skolsköterska och SYV samt med din klasslärare/mentor - förklara hur du känner och be om råd.
    Ytterst ansvarig för det som händer på skolan är alltid REKTOR. Rektor kan fatta beslut att flytta elever från en klass till en annan. Varför hen inte gör det, utan säger Nej på din förfrågan - vet inte vi här på fråga SYV och vi kan ej påverka din rektor.

    De som kan påverka din rektors beslut är dina vårdnadshavare. De kan också flytta dig till en annan skola. De kan kontakta Utbildningschefen i kommunen och klaga på olika ställen, inklusive göra anmälan till Skolinspektionen>>.

    Det är mina bästa råd till dig. Förutom det som jag har beskrivit ovan, kanske du kan försöka - om det går - att bortse från vad de andra eleverna gör, utan försöka koncentrera dig enbart på dina studie. Det kan vara lättare sagt än gjort, det förstår jag! Men om du försöker och gör ditt bästa - då har du gjort det du kan... och så får det sedan bli "som det blir". Man kan bara göra sitt bästa. Som elev kan inte du självmant fatta beslut att flytta dig till en annan klass, tyvärr. :(

    Och vi här på Fråga SYV kan inte heller fatta beslut att flytta en elev till en annan klass. :(

    Önskar att din situation förändras till det bättre inom mycket kort! Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare

    :)