Josh
    Hej! Jag har redan bytt en gång och går nu för tillfället på humanistiska programmet. Mitt problem är att vi studerar mycket språk och jag tycker det är svårt. Sedan tror jag även att man kommer få läsa latin, vet inte om det är frivilligt eftersom jag inte vill läsa den kursen. Klassen är trevlig och så, det enda är att jag har inget gemensamt med de andra i klassen. Jag känner bara att det är mycket med språken. Jag skulle gärna vilja koncentrera mig på ett språk istället. Hur som helst så har jag tänkt på Samhällsvetenskapsprogrammet. Jag tror det är nästan samma ämnen bara att man studerar matte 1b och 2b. Jag är inte så bra på matte och det är nog mitt största bekymmer. Tror ni det går att byta eller är det försent. Måste jag söka till nästa år? Tror ni det skulle kunna gå bra om jag börjar på samhäll, fast än att jag har mattsvårigheter?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Pedro,

    på inriktningen Kultur är inte Latin en obligatorisk kurs. Den är obligatorisk på inriktningen Språk på Humanistiska programmet.

    Ang. byta till samhällsvetenskapsprogrammet - så beror det nu på om det finns ledig plats på SA och om rektor i så fall tar in dig. Fråga om det finns plats!

    Det är inte heller omöjligt att läsa årskurs 1 på Humanistiska programmet och sedan årskurs 2 och 3 på Samhällsvetenskapsprogrammet, men för det kan det krävas att rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program. Det är inte omöjligt att göra på det sättet.

    Fördelen med att läsa på Humanistiska, Estetiska eller på ett av de yrkesprogrammen är för den som inte vill läsa för mycket matte - att det är endast en mattekurs, matte 1, som läses på de programmen.

    Om du vill, kan du kika på innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se På samhällsvetenskapsprogrammet måste du läsa matte 1 och även matte 2.

    Bästa hälsningar

    Julia SYV

    • : Hur mycket matte är det egentligen? Man studerar väll inte matte 1 och matte 2 samtidigt? Eller?
    • Julia : Man studerar matte 1 först och matte 2 sedan, efter matte 1. Hur mycket matte är det? Varje mattekurs är = 100 undervisningstimmar + ca 100 timmar eget arbete (hemläxor). Vad kurserna innehåller, dvs vad man måste lära sig inom mattekurserna, kan du se på www.matteboken.se