Erik

    Hej! Jag är 27år och jobbar på heltid som pressoperatör/teamleader Har under flera års tid velat följa min dröm om att bli läkare, men det som har hindrat mig är att under min gymnasietid, så skedde det en hel del i livet som orsakade att jag vid slutet av andra året gav upp helt. Jag fick underkänt (F) i nio ämnen. Min fråga: Är det möjligt för mig att försöka nå mitt mål? Trots dessa hinder? Har börjat läsa själv hemma var dag inför HP, dessutom behöver jag komplettera det med fysik2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4. Hade det räckt med ett högt HP poäng och dessa ämnena? Eller måste jag läsa upp mina betyg också?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,
    du fick info om "reell kompetens"/en annan väg i svar från Milla syv. med 3-årig arbetslivserfarenhet och godkända betyg i några gymnasiekuser blir du bedömd ha Grundläggande behörighet;
    kurser för särskild behörighet behöver du, dock, under alla omständigheter, få godkända betyg i. Du skriver själv vilka kurser som krävs för särskild behörighet till läkarprogrammet; det är mycket riktigt fysik2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4. Läsa de kan du på komvux eller på en folkhögskola; ännu ett alternativ är att söka till naturvetenskapligabasår på högskolenivå. Särskild Behörighet till basåret på högskola brukar vara matematik 2 eller 3 (olika på olika lärosäten).
    Innehåll i mattekurser kan du se på www.matteboken.se