Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas,
    jag har nu pratat med utbildningsansvarig hos utbildningsanordnare om den här YH-utbildningen, Soltekniker. Hon säger att det går visst att starta egen efter den här utbildningen, men det rekommenderas att man jobbar ett tag (kanske ett par år) först som anställd - för att på allvar "bekanta sig med" de möjligheter och utmaningar som yrket innebär.
    Vidare sa hon att det är brist på soltekniker i Sverige idag; och att de har ansökt att även i framtiden bedriva den här yh-utbildningen... men att svar från Myh, Myndigheter för Yrkeshögskola, får de i slutet av januari 2020.

    Än så länge det är endast en start - nu i mitten på september, som finns. Ansökningsdag /sista/ var den 6 maj men du kan skicka ansökan, men Ansökan din måst i så fall vara Komplett (annars kan de inte behandla din ansökan).
    Detaljer om utbildningen som du är intresserad av:
    distans men med 2-3 obligatoriska träffar per termin; varje träff är på 2 dagar (så måste du antingen kunna åka fram-tillbaka till-från Jönköping eller fixa en övernattning i Jönköping vid varje träff; skolan har inte ngn större möjlighet att hjälpa till fixa boende; de kan endast ge tips på vilka hotell som finns i närheten, typ... . Utbildningen varar i lite längre än 3 terminer.

    tips!
    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    ... kika även på andra yrkeshögskoleutbildningar, t.ex på teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik-teknikhogskolan-jonkoping

    Vänligen
    Julia syv