Anton
    Hej!
    jag gick ut gymnasiet 2011 och fick slutbetyg. Nu på senare år har jag velat läsa upp mina ämnen. Jag var klar igår med bara de kurser som ingick i slutbetyget jag menar tex dieselmotor och ottomotor som var med i fordonsprogrammet. Igår fick jag samlat betygsdokument och jag undrar om det är rätt så jag kommer in på högskolan i framtiden.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    om man har ett Slutbetyg, kan man inte få ett nytt Slutbetyg, utan alla "nya kurser" som man läser efter det att man fick sitt Slutbetyg, hamnar på ett annat utbildningsdokument - så det är rätt att du fick ett Samlat betygsdokument.

    När du i framtiden söker till någon utbildning, t.ex på en högskola - skickar du kopior (eller laddar upp originalbetygen) på både Slutbetyget och det Samlade betygsdokumentet.

    In i ditt jämförelsetal kommer det räknas in de Högre betygen. För att i fall man har flera betyg i samma kurs, är det alltid det Högre betyget som räknas in.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare