KAROLINA

    Jag vill gå en kurs på folkuniversitetet inom arkitektur om 2,5 år och sedan söka praktikplats på något arkitektkontor.

    • Ludmila :

      Det är vanligt att vissa arkitektkontor endast har arkitekter på sitt kontor. Men vissa lite större kontor kan ha arkitekter, receptionister, medhjälpare, praktikanter, byggingenjörer, visualiserare, chefer, projektledare, bokförare, kommunikatörer, antikvariskt sakkunniga, tillgänglighetssakkunniga, kontrollansvariga, forskare och andra personer med specifik kompetens inom särskilda områden som företagen vill ligga i framkant inom.
      Och angående "praktik" så undrar jag om det är för att bättre bekanta sig med arbetslivet inom "arkitektur" eller för att kunna jobba sedan och försörja sig inom ett av yrkena som kan förekomma på ett arkitektkontor? för att "bekanta sig" (få inblick) kanske man kan göra Studiebesök på flera olika kontor, då får man även "bredden" med sig: det kan ju te sig ganska olika på olika kontor, tänker jag.
      Om "lätt eller svårt" att få praktikplats: beror nog helt på när man söker, var man söker, hur man söker, vad syftet med praktiken är mm. Övervägande är det snarare SVÅRT att få praktikplats, än "lätt"; detta i mångt pga det är frivilligt att ta emot praktikanter och är därför lätt att säga Nej till att ta emot praktikanter, det är i alla fall min erfarenhet.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Karolina,
    du får gärna sända snabb/direktlänk till kursen du vill gå (alltså till beskrivningen av den kursen, info om den), för att jag kan endast hitta folkuniversitetet.se/kurser-utbildningar/kultur-samhalle/kultur-och-historia/arkitektur - 2 kurser i Arkitektur på folkuniversitetet, med väldigt liten omfattning och väldigt specifik innehåll som gör att man endast får ett litet "inblick" i vad arkitektur är för ngt. På fem eller sex tillfällen á 2,5 timmar per tillfälle studerar man inte ens 20 timmar, vilket skulle = studier på halvtid under en vecka. Det är små kurser, man får inget betyg i slutet och de kan därför inte ligga till grund till att kunna få jobb eller ens praktikplats (det är i alla fall vad jag tycker).
    Du skriver också att du vill gå en kurs om 2,5 år. Hur vet du eller vi att de kurserna fortfarande erbjuds om 2,5 år?
    ***
    Jag undrar också vad du menar med att "jobba som praktikant"?

    Utbildningar inom Arkitektur
    De finns inom olika skolformer, t.ex kan du titta på några yrkeshögskoleutbildningar:
    Campus-i12/visualisering-av-rum-inredning-och-produkter
    campus-i12/visualisering-av-arkitektur
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering

    Fler lästips:
    Framtid.se/yrke/arkitektyrken

    Mvh
    L.

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du kanske menar utbildning inom KKU: Arkitekturutbildningen, som är på 40 veckor och kostar 32.000 kr? Vi vet inte om den kommer fortsätta ges även om 2,5 år. Du vill ju gå utbildning senare, alltså inte från hösten 2020, om jag förstår dig rätt.

    ang.Söka praktikplats på arkitektkontor
    Är det Inom utbildningen (obligatorisk praktik för att uppnå kraven får ett dokument om att du har med godkänt resultat genomgått utbildning)? - i så fall bör skolan hjälpa dig hitta praktikplats, om du inte lyckas hitta själv.
    Om det är Efter utbildningen? Varför just Praktik i så fall och inte jobb? När man är praktikant får man ju inte betalt.
    Har du som mål att jobba (på sikt) på ett arkitektkontor? Inom vilket yrke i så fall? Det finns ett antal olika arkitektyrken och på ett arkitektkontor kan även andra yrkeskategorier jobba, t.ex administratör, receptionist, teknisk ritare m.fl.

    • Ludmila :

      På arkitektkontoren jobbar normalt: Arkitekter, Inredningsarkitekter, Landskapsarkitekter, Fysiska planerare, Byggnadsingenjörer. Sedan kan det finnas personal som sköter reception, ekonomi, kommunikation (beroende av kontorets storlek). På ett kontor som är specialiserat på specifika kompetensområde kan det finnas andra yrkesroller, som byggnadsantikvarie, belysningsexpert, expert i energifrågor etc. Dessa kan även vara ett specialkompetensområde som någon av de nämnda ovan har.