Lisa
    Hej

    Jag läsar VOD och jag ska ta min student om ett år men jag vet inte riktig vad ska jag plugga till , jag vill bli tandläkare men de säger att det är jätte svårt att komma in på tandläkarenprogrammet däremot man måste ha A i alla ämne för betyg vilket jag inte har. Jag har bra betyg med 2,00 merit pöang och jag kommer läsa ett år till naturvetenskap basår, min frågan är om jag pluggar basår och få bra betyg är det lätt att komma in på tandläkare programmet eller inte ?
    Jag hörde att det finns visa skolan till basår som kan rekommendera dig till universitetet om du får bra betyg sedan så man kommer in direkt.

    Tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det stämmer att det är svårt att komma in på tandläkarprogrammet; detta pga många söker och man måste ha mycket höga betyg eller mycket högt resultat på Högskoleprovet.
    Det är nödvändigt att bli BEHÖRIG, för att i annat fall har man ingen chans att komma in.
    Som behörig, kan man komma in på resultatet av högskoleprovet; därför råder jag dig att göra Högskoleprovet så många ggr du hinner, innan det blir dags att söka till tandläkarprogrammet.

    ang. Basåret på högskolenivå och "rekommendationen". Basår bestämmer varje lärosäte över alldeles själva och gör olika på olika högskolor/universitet. Som det har varit förut, så erbjöd man Inte några garantiplatser på läkar- eller tandläkarprogrammen... men att det på KI, Karolinska Institutet, har funnits TAPIL - alternativt urval (där man tar hänsyn inte endast till betyg, utan även till de sökandes bakgrund, motivation mm.).

    vänligen

    ANNA