daniel

    Hej, det finns hur många jobb som helst som man kan få efter gymnasiet, men jag är stort intresserad av idrott. Jag undrade varför ska man behöva läsa så länge för att bli idtrottslärare? Jag tror att jag har de kunskaper som krävs, eller kanske inte erfarenheten. Men jag har varit domare och det har funkat bra. Har även gjort "debut" i skolan då läraren lät mig ha lektioner under en hel dag. Jag kanske borde läsa lite mer om hur människan fungerar och dens känslor, men annars kan jag det mästa angående idrott och hälsa.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,

    när det är brist på behöriga lärare kan även obehöriga få jobb, ofta vikariat under ett läsår.
    För att bli Behörig (i Sverige) lärare måste man få Lärarlegitimation från Skolverket; i grunden för lärarlegitimationen ligger Lärarexamen.
    Som snabbast kan man få lärarexamen efter 3 års-studier på högskolenivå, ofta krävs det längre studier.
    Lärarens kompetens behöver vara mycker omfattande, och inkludera bland annat kunskap om rättvis betygssättning, gruppprocesser, konflikthantering, jämställdhet mm. och m.fl.
    Om yrket idrottslärare  -  var god se info på framtid.se/yrke/idrottslärare

    • : Ja men, jag har läst läroverket, regler tror jag att det var. Gät.ex. vad ska man göra ifall två 70kg vältränade personer hamnade i slagsmål, hur kan man hantera olika situationer. Kan jag inte göra någon.sorts test/prövning? En målare, elektriker får jobb efter gymnasiet dorect. De blir.lärlingar i ett.år och sedan.ute i arbetsmarknaden. Det tar sjukt långt tid att utbilda sig till.idrottslärare, när jag är 25år tycker jag att jag börjar närma mig "gammal". Eftersom din kropp är som best innan 30 år oldern. Finns det inga andra ätt att bli idrottslärare? Kanske göra ett prov? Vad som....
    • Milla : Anna gav dig ett korrekt svar, se ovan. Jag vill ge dig tips att kika på andra yrken: kanske PT, ungdomstränare i en idrottsförening? På www.framtid.se finner du beskrivningar av över 2.ooo yrken; många av dem inte kräver eftergymnasial utbildning men Lärare är i Sverige ett yrke som kräver lång högskoleutbildning- om man vill bli behörig. Du kan testa söka jobb som obehörig lärare; när det är lärarbrist kan obehörig få jobba som lärare.
    • : Tack, jag hade redan tittat på "Yrken inom Idrott" på hemsidan. Men jag läste om t.ex. Pt. Där jag inte riktigt förstod. När du nämner personlig tränare/pt. Menar du att jag har möjligheten att bli Pt efter gymnasiet?
    • Milla : Läs gärna det som står om Utbildning till PT i yrkespresentstionen: yrket är i Sverige icke-reglerat, hen som ger dig jobbet bestämmer vilken utbildning som räcker.
    • : Tack så jätte mycket. Det är bara så att jag tycker att runt 30 års oldern är man "gammal". Eftersom som fotbollsspelare eller idrottare börjar karriären att nå sitt slut vid den.åldern. Dessutom.tycker jag att det är fruktansvärt långt utbildningstid, jag trir det är därför många hoppar av. Men ifall det långa utbildningen ledder till något positivt, tror jag inte jag kan klaga. Slutligen, undrar jag hur man söker till det. Alltså med "det" menar jag idrottslärare, personlig tränare, osv efter gymnasiet. Och är sam-beteende det rätta utbildningen?
    • Mikael : Jag har nu skrivit ett nytt svar. Var god läsa mitt svar & hoppas det blir till hjälp! :)
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel;
    gymnasielärare i Sverige är oftast behörig att undervisa i två ämnen, t.ex kan det vara ämnena: Idrott och samhällskunskap; eller Idrott och matematik eller Idrott och svenska ... Det är svårt att med endast ett undervisningsämne få heltidsjobb på en och samma skola; då måste man kanske jobba deltid och det blir svårt att försörja sig eller åka mellan flera skolor och stressa mycket ... eller så kanske man då undervisar i ett ämne i vilket man inte är behörig (pga lärarbrist kan man få undervisa även utan att man är behörig).
    Vilken gymnasieutbildning som passar bäst inför yrket "Idrottslärare" är svårt att ge ett definitivt svar på; delvis beror det på Vilket ditt Andra underisningsämne blir: t.ex om du vill bli lärare i idrott och Matematik, kommer du behöva godänt betyg i matematik 4 för behörighet till din lärarutbildning och den kursen läses som obligatorisk endast på inriktningen Teknikvetenskap på TE och på Naturvetenskap på NA.
    Om du vill bli lärare i Idrott och Samhällskunskap, behöver du godkänt betyg i kursen Samhällskunskap 2 och den läses som obligatorisk på inriktningen "Samhäll" på SA. Men många ggr kan man läsa - på gymnasiet - de kurserna som inte är obligatoriska utan valbara + att det går att komplettera efter gymnasiet.
    Bra om du, oavsett vilket program du läser på, kan välja läsa fler idrottskurser än endast Idrott-och-hälsa 1 som är en obligatorisk kursalla nationella svenska gymnasieprogram. Genom att idrott1 läses på samtliga gymnasieprogram så kan man säga att alla program passar inför utbildningen till idrottslärare, men på de yrkesprogrammen måste man även tänka på att säga på skolan att man vill läsa svenska 2,3 & engelska 6 (vilket krävs för Grundläggande behörighet); på yrkesprogrammen kan man även behöva komplettera med en liten kurs samhällskunskap 1a2.
    Kika på framtid.se/yrke/amnaslarare
    *************
    Vill man bli behörig lärare söker man antingen till Ämneslärarprogrammet eller försöker få ihop fristående kurser på högskolenivå så pass att man kan bli antagen till KPU, kompletterande pedagogisk utbildning.
    Gymnasielärare är behörig att undervisa i samma ämne även på högstadiet, alltså i årskurserna 7-9 på grundskolan.
    *************
    Om yrket PT
    Läs gärna all info som finns på framtid.se/yrke/personlig-tranare ang. utbildning till PT:

    Inom yrkeshögskolan kan olika utbildningar finnas som kan vara en bra grundutbildning inför satsning på att bli en PT, exempelvis Yrkeshögskoleutbildningar till Massageterapeut. Se exempel på några yrkeshögskoleutbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/hud-och-spaterapeut
    Bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut
    Bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/massage-och-friskvardsterapeut

    Utbildning till PT kan även finnas inom folkhögskolan.

    Det är vanligt att personliga tränare har utbildning som dietistidrottsnutritionistundersköterskasjuksköterskafysioterapeutfriskvårdskonsulentergonom

    eller lärare i idrott.

    Du kan även få arbete som PT efter att ha gått ett antal kortare kurser hos privata utbildningsanordnare, som ofta är ihopsatta i olika steg. Före detta professionella idrottsutövare kan också bli PT efter det att de har avslutat sina karriärer som aktiva inom sina idrotter.

    Om man tränar på ett gym, kan man se om gymmet erbjuder utbildningar till PT (deltagare brukar själva betala för att gå de utbildningar; utbildningarna brukar erbjudas i "steg": Steg1, Steg2 och så vidare...). Om man med bra resultat genomför alla steg som gymmet erbjuder, kan man ha en viss chans att få jobba som gym-personal sen - ofta på samma gym eller inom samma gym-"kedja".