Albin
    Hej!

    Jag tänker söka till psykologprogrammet till hösten. Jag hoppas på att komma in på mitt första val, men det är väldigt höga intagningspoäng. Är det möjligt att jag påbörjar min utbildning där jag kommer in (säg Växjö), och sedan fortsätter söka till lärosätet jag vill läsa på (Lund) tills jag kommer in? Jag läser exempelvis ett år i Växjö och fortsätter sedan min utbildning i Lund. Är detta möjligt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Albin, visst byter folk lärosäte under sin utbildningstid på högskoleutbildningar, men det är inget som man kan garantera.
    Man måste helst vara beredd att läsa hela utbildningen på den orten där man kom in.
    För att kunna byta, måste man ha lite tur... för det första så måste det "uppstå" en ledig plats på den orten dit du vill byta; om ledig plats uppstår, kan det bli konkurrens om den platsen - då flera kanske vill byta... Sedan är det också så att kanske upplägget inte är identisk och du kanske "missade" läsa någon kurs som de redan läste i Lund... det kan då bli problem med det och det "nya" lärosäte kan neka dig att byta av den anledningen... och om du ändå får byta, kan det bli ditt ansvar att läsa den kursen som du missade - ... det är tufft att byta under tiden man studerar. Osäkert om man ska kunna byta och i så fall när.
    Du kan givetvis söka om till det lärosäte där du vill läsa - men du söker fortfarande på dina gymnasiala betyg; men om du gör högskoleprovet ännu en gång ... och ännu en gång - så kanske du kommer in på ditt resultat av högskoleprovet.
    Om du sedan blir antagen i Lund, när du redan läste - säg - ett år i Växjö, ansöker du om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" (du ska i Lund inte behöva läsa om samma kurser som du redan fått godkända betyg i). Och på så sätt blir du "framflyttad" till nästa års utbildning; och på så sätt kanske du "tar upp den lediga platsen som har uppstått" - och då kan ingen annan i så fall byta in sig till Lund. Så brukar det allt som oftast vara - att de lediga platser som uppstår inför år 2, 3 eller 4... upptas av personer som konkurrerade om platsen i år 1 "på vanlig sätt", dvs med sina gymnaisala betyg och/eller med HP, högskoleprovet och kom in; ansökte sedan om "tillgodoräknande" och kom upp när högre års utbildning.
    Därför tror jag väldigt lite på att ska kunna byta "rakt av", tyvärr; utan det jag tror mer på är att du behöver söka till Lund och konkurrera om plats i år ett - varje år.

    Bästa hälsningar

    ANNA