Hej Julia!
    Jag förstår att du inte är riktigt nöjd och vill byta till ett annat gymnasieprogram.

    Att göra så som du önskar blir tyvärr väldigt svårt, kanske t o m inte alls möjligt. Jag ska förklara reglerna och vilka undantag som Rektor kan bevilja.
    Enligt reglerna måste man följa Programstrukturen på varje gymnasieprogram och det finns ganska lite "spelutrymme" där och att sätta ihop gymnasieexamen av 2 år på Teknikprogrammet och 1 år på Estetiska programmet blir möjligt ENDAST OM REKTOR FATTAR beslut om Individuellt anpassat program, men... det beslutet måste fattas INNAN UTGÅNGEN av åk2 - vilket betyder att du måste byta innan åk2 är slut och betyg är satta i slutet av åk2.

    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_ES.pdf och alla Gymnasiegemensamma ämnen måste finnas med i Examensbeviset från Estetiska programmet ÄVEN OM rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program (vilket måste fattas innan utgången av åk2).
    Det största problemet är med kurser i Historia - då du på Teknikprogrammet läser mindre historia än de gör på Estetiska programmet.

    Sedan är du beroende av att Plats finns på estetiska programmet, inriktning Musik - på den eller de skolorna dit du vill byta. Om ingen ledig plats finns, kan man tyvärr inte byta.
    Om ledig plats finns, är det rektor som fattar beslut - om en ny elev kan tas in eller ej.

    Du måste därför kontakta Rektor på Estetiska programmet på den skolan dit du vill byta och fråga
    1. finns det ledig plats?
    2. om ledig plats finns - om du kan boka möte med SYV på skolan och/eller med rektor för att diskutera ev.byte till deras skola?
    Detta råder jag dig att göra så snart som möjligt.

    Min bedömning är att din bästa chans är att få byta under sommarlovet med ett års "förlust" dvs att du går om åk2.
    I värsta fall får du svar att du måste söka om till åk1 och gå om både åk1 och 2.

    Kontaktuppgifter till alla gymnasieskolor i hela Sverige hittar du lätt på www.gymnasieguiden.se

    och på den här skolan vet vi att det finns ES, Musik http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/magnus-aberggymnasiet
    och jag tror det är den skola som är närmast till där du bor.
    Som sagt, du hittar alla skolpresentationerna (gymnasieskolor) på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Jag önskar dig lycka till och lovar att hålla tummarna!
    Hör gärna av dig längre fram & berätta hur det går!
    ANNA
    Hej igen!
    Om att kunna få examen från Ekonomiprogrammet måste man ha betyg i
    alla gymnasiegemensamma + programgemensamma + kurser inom EN AV INRIKTNINGARNA + tillräcklig antal inom Programfördjupningen av en lista som finns här http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf + godkänt betyg i Gymnasiearbete (med "ekonomisk tema") + 200 poäng fritt valda gymnasiekurser (det som kallar för Individuellt val).

    Även om du skulle kunna uppfylla de villkor, kan du inte bara bestämma att du ska byta.
    Att byta är ej en rättighet. Du är beroende av att plats i klassen finns + att rektor anser att det finns möjlighet på skolan att ta in en ny elev.
    Beslut om Individuellt anpassat program bör fattas INNAN UTGÅNGEN AV ÅK2 och får inte fattas under åk3 (gäller alla program).

    Du bör, alltså, kontakta rektor på Ekonomiprogrammet och fråga om det finns plats och sedan fattar rektor beslut om du kan byta.

    Det som är din rättighet är att söka om till åk1 och gå om åk1 och 2 om du kommer in på ett nytt program, när du konkurrerar med dina "gamla grundskolebetyg". Så ser reglerna ut.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    ANNA
    • : Tack för svar! Men hur skulle det se ut om jag bytte till Ekonomiprogrammet istället?
    • Anna : Jag kommer nu att svara på din kommentar i ett utökat svar, se ovan om en stund.