Sara
    Hej, Jag är 19år och går just nu på en ettårig förberedande linje inom dans. Jag funderar på att söka vidare inom dansen. Men jag funderar även på om jag ska söka ett teknisk/naturvetenskaplig program (civilingenjör t.ex.). Jag känner mig kluven då dansare är ett osäkert yrke. Om jag först utbildar mig inom dansen, 3-4år, jobbar som dansare och sedan tar en master, 5 år, så är jag inte färdigutbildad förrän efter 30 typ.

    -Hur är chanserna för att få jobb som oerfaren nyutbildad +30-åring?
    -Är det möjligt att ta distanskurser medan jag pluggar dans så att jag sedan snabbare kan få ihop till en civilingenjörsexamen efter min kanditatexamen i dans?
    -Kan man få en civilingenjörexamen, t.ex. bioteknik, genom distanskurser endast? (Då skulle jag kunna ta min examen medan jag pluggar dans och sedan medan jag jobbar som dansare i några år)

    MVH
    Sara

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Det är inte alls ovanligt att man blir färdigutbildad civilingenjör när man är över 30 år gammal. Chanserna att få jobb som nyutbildad 30+-are är inte sämre än för dem som är yngre. Många arbetsgivare värdesätter livserfarenhet och personlig mognad, som kommer med åren.

    Angående utbildning till civilingenjör på "distans", så finns det olika möjligheter:

    1. söka till civilingenjörsprogrammet och läsa en termin på "vanligt sätt" och söka sedan få anpassad studiegång pga särskilda skäl;

    2. undersöka om dans kan klassas som "profssidrott" (om det finns en Förbund inom dans) och då kan man få anpassad studiegång från termin 1 och läsa vissa perioder på deltid och/eller distans;

    3. läsa fristående kurser och sätta ihop dem till en Kandidatexamen och söka påbyggnadsutbildningar sedan - men jag kan inte svara på om du kan då kalla dig för just Civilingenjör i så fall. Om det är viktigt för dig att just bli Civilingenjör, då är det i första hand till programmet man söker.

    Exakt vilka kurser du i så fall skulle behöva läsa och om de finns på distans - är också en fråga till en expert på område. Jag rekommenderar därför att du kontaktar en Studievägledare på t.ex. Chalmers (Tekniska högskola i Göteborg) och här får du hennes kontaktuppgifter:

    Catarina Olsson, studievägledare
    [email protected]

    Dock erbjuder inte Chalmers fristående kurser som ingår i Civilingenjörsprogrammet, utan de erbjuder programmet som helhet. Men du skulle kunna be att få en lista på vilka kurser som ingår i programmet Bioteknik, Civilingenjör - och se sedan på www.studera.nu - vilka högskolor/universitet som erbjuder de kurser på distans.

    Hälsningar och lycka till!

    Mikael SYV