Haris
    Hej!
    Jag vill plugga till läkare men kommer inte komma in i betygkvoten då mina betyg är för låga. Mitt hp ligger på 1,1 och kommer heller inte in där heller (håller på att skriva). Min fråga är om det är möjligt att höja sig i slutbetyg som man gått i en kurs från gymnasiet även om man inte fått F, dvs kan jag höja mitt C till A, genom t.ex. prövning? Kommer jag då söka i BII-kvoten och BI-kvoten

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Haris;
    man får anmäla sig till prövningar, oavsett vilka betyg man har. Uppvisar du kunskapsnivå på A-nivå borde du får A betyg i den kursen i vilken du prövar.

    Ang. vilka urvalsgrupper du kommer att prövas i
    Om du är behörig på dina betyg i ditt examensbevis från gymnasiet, kommer du med det meritvärde som räknas ut på dina betyg i examensbeviset prövas i BI-direktgruppen
    och
    om du sedan höjer dina betyg - kommer du med det högre meritvärdet prövas i BII-kompletteringsgruppen.
    Vänligen
    Julia syv