Josh

    Hej! Jag har under de senaste veckorna hjälpt min pappa på jobbet och fått pengar för det men nu så ska han sluta med jobbet helt och hållet . Han får ett nytt jobb tills September. Jag vill gärna fortsätta jobba och jag håller på att försöka kontakta gamla praktik/prao platser. Men jag undrar hur stor chans är det egentligen att få sommarjobb nu?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Pedro!

    Jag ser att du är 16 år, i så fall brukar kommunen kunna hjälpa till med sommarjobb. Men det är tyvärr lite sent att söka sommarjobb genom kommunen nu.

    Mitt tips till dig att kontakta olika arbetsplatser så som kiosker, butiker, café, restauranger eller andra arbetsplatser som kan ha mycket att göra nu under sommaren.
    Där kan nog din chans till att få ett sommarjobb vara störst. Dels för att andra "ordinarie personal" har semester, men även för att det ofta kan vara mycket att göra. Kontakta arbetsplatserna genom att själv besöka dom, tänk på att inte besöka under t.ex lunchtid då det kan vara som mest att göra.

    Om du inte har möjlighet att besöka arbetsplatsen så kan du ringa.
    Glöm inte att ta med ditt CV :-)

    Lycka till!

    Hälsningar

    Melina, studie- och yrkesvägledare