Anonym
    Hej, går andra året på teknikprogrammet med inriktning design och produktutveckling. Just nu har jag toppenbetyg med ingenting som går under C och B-A i dem svåraste mattekurserna bland annat 3c och 4. Dock är det ett ämne som jag verkligen inte kan handskas med och det är Cad 1. Jag kommer förmodligen få E om inte F, och jag undrar bara om det är möjligt att på något sätt ta bort denna kurs då jag inte vill sänka mitt snitt. Har läst runt men inte kunnat få grepp om angående utökad kurs. Är det så enkelt att bara skriva in ämnet som en utökad kurs och så räknas det inte? Jag kommer att ha läst mer än 2500 med tanke på att jag har alla modersmål kurser, så jag undrar, är det möjligt att på något sätt få bort Cad 1? Mvh

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    titta gärna i Programplan för Teknikprogrammet>>> och du kommer att se att Cad 1 är en av INRIKTNINGSKURSER på din inriktning

    Alla inriktningskurser är Obligatoriska att ha in i ett Examensbevis. De måste bara betygsatta. Även F är ett betyg. Betyg kommer att räknas in. Det går inte att byta ut en Inriktningskurs. I så fall måste man byta hela Inriktningen och läsa ALLA KURSER inom EN ANNAN INRIKTNING - och då tar man Examen från en annan Inriktning på Teknikprogrammet.

    Undantag: om det finns Särskilda omständigheter, ex. eleven byter till ett annat program, kan rektor fatta beslut om Individuellt anpassat program. Beslut om det måste fattas innan utgången av åk2 för eleven. Det är ett Undantag - att läsa Individuellt anpassat program. I studieplanen för Individuellt anpassat program får inriktningskurser bytas ut, enligt vad rektor tycker är lämpligt. Du kan fråga om rektor kan fatta beslut om Individuellt anpassat program. Jag tycker att chansen är minimal att rektor gör det. För att Individuellt anpassat program är inte tänkt att tas i bruk för att öka meritvärde. Den möjligheten finns för att elever ska slippa gå ett år på gymnasiet "i onödan".

    Sammanfattning;

    jag tror inte du kan slippa Cad1 betyg som "bidragande orsak" till ditt Jämförelsetal. "Tur i oturen" är att det är en liten kurs, 50 p., och betyget i den påverkar därför ganska så lite... Skillnaden mellan F och E i den kursen blir i ditt meritvärde ca 0.2... dvs om du t.ex har alla B betyg i alla andra kurser och med det borde få 17.5 i jämförelsetal om du även hade betyg B i Cad1 också... kommer du i stället få 17.3 i jämförelsetal med E betyg i Cad1 och 17.1 med F betyg i den kursen.

    Hälsningar

    Peter syv