Angel
    Hej jag har precis gått ut nian med bra betyg och har även kommit in på gymnasiet jag ansökt till. Har haft extremt mycket problem med min hälsa och jag betvivlar att jag i nuläget kommer kunna börja gymnasiet till efter sommaren. Finns det någon möjlighet att jag då skulle kunna ta en paus ett år och sedan ansöka året senare istället. I nuläget har jag ingen aning om vad jag skall göra. Jag skulle vara oerhört tacksam för svar.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Angel!

    Gymnasiet är frivilligt och innebär därför ingen skolplikt. Du kan själv välja att inte börja gymnsaiet.
    Om du istället vill söka nästa år så söker du med samma betyg från åk.9.

    Det händer att elever pga hälsan inte kan börja gymnasiet direkt. Några väljer även att istället studera utomlands eller jobba.

    Däremot bör du fundera på vad du ska göra istället, om du inte börjar gymnasiet. Vad ska du göra istället? Hur tror du det kommer att påverka dig?

    Lycka till!
    Hälsningar

    Melina, studie- och yrkesvägledare