Gustav
    Jag ska välja IB-programmet i Borgarskolan i Malmö, och jag vill gärna ha svar på 4 frågor:
    1: Är det lika möjligt att tenta av kurser på IB (och om det fungerar på samma sätt) som på de andra högskoleförberedande programmerna.
    2: Går det att tenta av ämnen på det första förberedande året OCH under de 2 år av det riktiga IB programmet?
    3: Är det möjligt att tenta av ALLA ämnen (specifikt på naturprogrammet och IB?) eller endast mer teoretiska ämnen?
    4: Behöver man göra något mer/skicka in något prov till IB Borgarskolan - för när jag var på öppet hus på Borgarskolan så gav de mig ett prov som förra året som exempel, och sa att halva meritvärdet ska grundas på det. Hur funkar det och när ska jag göra det?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav,

    du är intresserad att i första hand söka IB-programmet>>malmö borgarskola >> om jag förstår dig rätt, och du vill "tenta av" kurserna, helst alla kurser.

    Jag undrar varför du vill "tenta av"? Finns det någon speciell anledning till det? Att elever "tentar av" kurserna på gymnasiet är ovanligt. När det händer så är det antingen att de läste och inte klarade av kursen, fick F och så får man i så fall sedan göra Prövning.

    Och så finns det en mindre del särbegåvade elever (extraduktiga) - som ofta är extraduktiga i något ämne, inte i alla - och då kan man på Undantag, tenta av någon kurs, för att snabbare gå fram. Det är mycket ovanligt och det krävs "särskilda omständigheter", och inte bara att man vill bli "kvitt" gymnasiet snabbare. :)

    Berätta mer om varför du vill "tenta av" och hur du har tänkt det hela... :)

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Gustav!

    Ib-programmet på malmö borgarskola söker man direkt till skolan och ansökningstiden har gått ut nu. De som sökte ska nu om bara några få dagar få KALLELSE till intagningsprov. Om du inte har sökt till skolan direkt, men är intresserad av att försöka komma in på IB-programmet på Malmö Borgarskola, var god ta SNARAST kontakt med

    Martin Roth
    Bitr. Rektor SC, BM och IB-Coordinator
    040- 30 66 56, 0768-546871
    [email protected]

    Ang. möjlighet att tenta av kurserna på gymnasiet över huvudet taget, så är det mycket ovanligt. Individuellt bedömning görs. Endast i undantagsfall när särskilda skäl finns, kan man tenta av någon enstaka kurs. En generell regel är att man går i skola i 3 år och följer sin individuella studieplan som man utarbetar tillsammans med syv på skolan, efter det att man har kommit in och påbörjat sina studier.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Hör av dig om ngt är oklart eller om nya frågor dyker upp!

    Peter syv