Helena

    Hej! Jag var hos en syv idag på hfs (härnösands folkhögskola) och pratade om reservplaner, min huvudplan är att söka mig in till en teaterutbildning, eftersom jag slutar nu till våren. Hon frågade mig vilka yrken jag drömde om när jag var barn och då sa jag Brevbärare, astronaut och flygvärdinna. Å då sa hon att Astronaut ligger väldigt bort eftersom det känns inte realistiskt och det är långa utbildningar och att plugga mycket på universitet. Och sedan sa hon om flygvärdinneyrket att det ligger ganska nära astronautyrket men också väldigt långt bort eftersom det är svårt att komma in på utbildningarna som hålls av flygbolagen själva, och att det är många som vill utbilda sig till det. Men hon skulle kolla upp hur man blev brevbärare. Det kändes som att hon dementerade (krossade) barndomsdrömmarna när man hörde det där. Och då kom vi istället fram till att vara på en daglig verksamhet där jag var innan jag började att studera, som en realistisk plan B. Hon sa också att man måste ha ett jobb bredvid om man väljer att bli skådespelare eftersom det är bara en hobby att skådespela t.ex i en lokal revy. Men vad tycker ni om mina barndomsdrömmar? är det möjligt eller omöjligt att bli brevbärare, skådespelare (mitt drömyrke just nu), astronaut och/eller flygvärdinna?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,
    du nämnde daglig verksamhet i din fråga, jobbade du där som Stödpedagog >> eller vad jobbade du där med, på en daglig verksamhet och varför vill du inte fortsätta jobba där?

    Angående de yrken som du nämner i din fråga - så kan vi endast ge allmän information om yrken; vi kan inte veta om just du kan lyckas inom just ett viss yrke: vi känner inte dig.

    Allmän information om yrken finns på www.framtid.se
    om yrket brevbärare >>
    om yrket flygvärdinna >>
    om yrket astonaut >>
    om yrket skådespelare >>

    • : jag var inte där som stödpedagog. Utan jag har en superkraft som heter " Högfungerande autism" och var med i utegruppen och tog hand om sopor bl.a. Jag kände att jag ville ta tag i min dröm och göra den till verklighet så det var därför jag lämnade den dagliga verksamheten.
    • Milla : Tack för att du förklarade mer kring din fråga. Ta gärna kontakt med olika syvar i din Kommun och med personal på Arbetsförmedlingen . Vi på fråga syv kan tyvärr endast ge allmän info om yrken och utbildningar och ge tips på hur man kan gå tillväga. Vi känner inte dig och vi kan inte heller ”se till” att du kommer på en utbildning eller får ett jobb - sök alla de utbildningar och jobben som du vill ha och Lycka till!