D

    Hejsan! Jag går i nian och tänker på mina gymnasie samt universitetsval. Jag vill gärna plugga utomlands (Japan) och tänker därför kanske gå på IB, men jag är rätt osäker på om jag verkligen vill lämna min familj och bo någon ananstans eftersom det inte finns någon IB skola i närmheten. Så jag tänker kanske gå på en kommunal skola (Falu Fri) under gymnasiet och sedan gå på IB under universitetet. Men jag vet ej om det är möjligt? Måste man haft gått på IB under gymnasiet för att kunna komma in på IB universitet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej D,

    du har rätt, det finns tyvärr inte IB-programmet i Falun. Presentationer av de gymnasieskolorna som finns i Falun finns här. Som tur är - är det inte alls obligatoriskt att läsa på IB-programmet för att efter gymnasiet kunna läsa utomlands. Många svenska elever som fick de "vanliga svenska" gymnasieprogram, läser senare utomlands.
    Om du vill plugga i Japan, så hoppas jag att du har en plan på hur du ska lära dig japanska och ävenmycket bra engelska. Till vilket yrke vill du läsa i Japan?

    Vill också tipsa dig om några hemsidor där du, förhoppningsvis, hittar intressant för dig info:
    fragasyv.se/info/studera-utomlands
    CSN om ekonomiskt stöd för studier utomlands
    Studera.nu - Om högre studier i Japan

    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare