Olivia

    Hej! Jag går i nian och ska snart välja gymnasie. Jag väljer mellan Barn och fritid (pedagogisk) och Samhäll (beteende elr. media) Jag är väldigt osäker på vad jag vill göra i framtiden men är ganska säker på att jag vill jobba med människor på något sätt. Samhäll är ju en bred linje som ger en bra utbildning, men jag är rädd för att det ska bli alldeles för mycket plugg. Jag klarar mig väldigt bra i skolan och har bra betyg men vill inte att det ska bli för ansträngande. Om jag väljer BF har jag tänk att välja till ämnen så att den blir studieförberedande. Men min fråga är, vad tycker ni jag ska välja mellan alternativen? Vilket är smartast? Och är det mycket plugg och väldigt mycket att göra på samhäll? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Olivia,

    om det är för mycket eller för lite.. :) plugg på SA-programmet beror helt på hur man är som person, vilken kapacitet man har och var just dina starka sidor ligger och var dina "utvecklingsområden" är. ;)

    Boka provgå på både BF och på SA - en dag på varje program; då kan du känna på, testa hur det känns att vara "gymnasieelev för en dag" på båda programmen. Gå på öppna hus; prata med dina lärare och med SYV på din skola och även med personal och SYV på den eller de gymnasieskolorna som du är intresserad av.

    Hälsningar

    Peter syv