Theo
    Hej!
    Jag har läst matte 1 och 2 c men när jag bytte linje fick jag tillåtelse att läsa om matten, denna gången läste jag dock matte 1 och 2 b. Jag funderar dock på om jag kan "ta bort" matte c kurserna från min studieplan eftersom jag har lägre betyg i de kurserna, vilket får mina betyg att se sämre ut. Är det någon skillnad i behörighet mellan matte c och b som jag skulle gå miste om om jag tar bort dem?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Endast en kurs på varje nivå får ingå i examensbevis dvs antingen matte 1b eller 1c och antingen 2b eller 2c. Jag tror syv på din skola kommer ta med b-spår betygen i ditt examensbevis även om du inte säger ngt om det, men du kan -för säkerhets skull -kontrollera med syv på din skola.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Okej, tack! Men jag förlorar alltså ingenting på att ha b kurserna på mitt examensbevis istället för c kurserna?
    • Milla :

      I det programmet du läser nu och ska ta examensbevis från, är b-spår standard och de flesta elever kommer ha just b-spår mattekurser i sina exam.bevis. Du får högre jämförelsetal pga högre betyg i b-spår kurserna (det är fördelaktigt för dig), men be ändå att få dina betyg i kurser som inte kommer ingå i examensbeviset -på ett separat dokument, utdrag från betygsregistret (det kan ev finnas någon enstaka utbildning ex på www.yhguiden.se där just matte 2c ingår i behörighet).