Felicia
    Hej!
    Efter sommarlovet ska jag byta skola till kunskapsskolan och jag har hört att det är mycket ensamt arbete där. Nu under sommarlovet hade jag tänk att förbättra gamla uppsatser men är det okej att skicka in dem färdiga texterna sen på kunskap? tex om jag ber om att få göra extra uppgifter för att höja mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    det är upp till varje lärare att sätta betyg. Visst finns det riktlinjer och rekommendationer, som läraren måste rätta sig efter, men det är många gånger bedömningar som görs. Förutom sådana ämnen som matte, där "två plus två är alltid fyra" - ... :)... dvs andra ämnen, där diskussioner och åsitker, förmåga att analysera och dra slutsatser, som ska mätas... så är det svårt att precisera exakt vad eleven måste prestera för att få ett visst betyg.

    Jag kan därför inte svara på din fråga om vad som krävs för att du ska få högre betyg på uppsatserna.

    Allmänna rekommendationer är att läsa och skriva mer och att lyssna noga på vad läraren säger på lektionerna och i fall du är osäker på ngt., fråga dina lärare i första hand.

    Hoppas mitt svar hjälper dig!

    ANNA