Lilla
    Är det rätt väg att börja med vård och omsorg yrke för att bli tandläkare?
    Hur många poäng beräknas i vård omsorg?
    1300 poäng? eller 1600? eller bara 800 för att försätta studera på högskola?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lilla,
    det finns inga garantier på att kunna komma in på tandläkarutbildningen. Blir man BEHÖRIG har man i så fall en chans... men absolut inga garantier. Att bli behörig kan man på väldigt många olika sätt:
    - t.ex genom utländsk gymnasial utbildning
    - genom omdöme från en folkhögskola
    - genom Examen från Komvux - och om du ska läsa mot Examensbevis på komvux då spelar det, för behörighet, inte ngn som helst roll om det är Yrkesexamen från Vård-och omsorgsprogrammet eller högskoleförberedande examen från t.ex naturvetenskapsprogrammet; man bli "lika behörig", oavsett vilken inriktning på examensbeviset det blir.
    Du behöver alltså EXAMENSBEVIS och godkända betyg i Svenska 2 och 3 och i Engelska 6 samt i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik 4. Alltså, vilken inriktning det blir på ditt examensbevis (så länge du får just Examensbevis plus godkända betyg i de kurser som jag nämnde ovan) kommer inte spela någon som helst roll för behörighet till tandläkarprogrammet.
    *****
    Personligen tycker jag att läsa vård- och omsorg är bra - om man siktar på något yrken inom Vård. Och vidare är det också så att i fall du (av någon anledning) ej kommer in på tandläkarprogrammet, så kan du i så fall ändå läsa vidare inom vård - t.ex på yrkeshögskolan, t.ex till specialistundersköterska, tandsköterska, apotekstekniker eller med.sekreterare.
    Hur många poäng du kommer tjäna genom dina studier inom vård på komvux, beror på vilka kurser du kommer att läsa. Kurspaket på komvux kan innehålla Olika antal kurser även om de har samma namn t.ex "Vård-kurspaket" eller "Vård- och omsorg", alltså kan inte ngn annan än SYV på just din komvux ge dig det exakta svaret.
    Rekommenderar dig göra studieplanering mot examensbevis Tillsammans med SYV på komvux.

    Vänligen
    milla syv

    Studie- och yrkesvägledare