Albin
    Har på de tre delproven i Ma2b kursen fått betygen A, B och C och fick på nationella provet i Ma2b ett E. Min lärare vill sätta ett D i slutbetyg på mig. Förstår inte hur det kan gå till eftersom jag varit väldigt aktiv under kursen och även fått beröm av min lärare för min muntliga aktivhet under lektionerna.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej  Albin,
    SYV är inte experter på betygssättning, det är Lärare. Det är lärarens kompetens och profession att sätta betyg.
    Erfarenhetsmässigt kan jag svara så här: du har tur som får högre betyg än det du fick på Nationella provet; då läraren kan gå på NP-betyget. Punkt och slut. Eftersom du fick, rätt eller fel..., endå endast E betyg på NP, kan läraren resonera så här: NP mäter kunskaper i Hela kursen; NP är exakt samma för alla elever över hela Sverige och får man E betyg i NP, då är det de kunskaper man har i kursen... och då är det det betyget man ska få. Att du får högre betyg än du fick på NP - här har du tur, kan jag ärligt svara.

    Vi känner till många exempel då eleverna "låg på" A-B nivå under hela kursen och fick F på NP och fick då F på hela kursen med motiveringen att NP mäter hela kursen och är samma uppgifter som elever får göra över hela Sverige. Att man fick högre "delkursbetyg" tidigare kan bero på att uppgifterna var för lätta, t.ex... eller att man i början av kursen låg på högre nivå men mot slutet, när det blev svårare, "halkade ner". Jag känner inte dig och din situation. Jag svarar mycket allmänt - hur det kan gå till.
    Jag tycker uppriktigt att du har tur som får högre betyg på kursen än du fick på NP-provet. Om jag befann mig i "dina skor" skulle jag skatta mig lycklig; det är i alla fall vad jag tycker.
    Men du får givetvis prata med din lärare, be om extrauppgifter eller på ngt. sätt möjlighet att höja ditt betyg om du så önskar.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen
    Julia syv