Daniel SYV

    Hej Pontus,

    just matematik läses på teknikprogrammet /och även på NA/ i snabb takt. Inom gymnasiematte finns det tre spår:a, b och c.
    a-spår undervisas på yrkesprogrammen;
    b-spår på högskoleförberedande utom teknik- och naturvetenskapsprogrammen;

    och c-spår, det avancerade, på teknik och naturvetenskapsprogrammen.

    På yrkesprogrammen läser man obligatoriskt en kurs i matte - matematik 1a. Se innehåll i kursen på https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1

    men på teknik- och naturvet.programmen läser man matte 1c, 2c och 3c som obligatoriska kurser. Dessutom läser man också matte 4 på en av inriktningar inom varje program; TE, teknikvetenskap och NA, naturvetenskap. Och man ska helst vara klar med matte 1-4 under år 1 och 2; detta för att under år 3 - hinna läsa valbara kurser matte 5 och matte specialisering.

    Innehåll i alla mattekurser kan man se på www.matteboken.se

    Vår erfarnhet visar på att elever som har lägre betyg än C i matematik, fysik och kemi - klarar inte av det höga tempot och det svårare matte ... och antingen kämpar jättemycket för att få E-betyg; eller inte får E-betyg; eller hoppar av teknik- och naturvet.programmet; alternativt går igehom 3 år på gymnasiet men ej får examensbevis och blir inte behöriga till högskolan.
    Som tur är, finns det möjlighet att komplettera efter gymnasiet - t.ex på komvux eller på en folkhögskola.

    Du kan boka prova-på dag på gymnasiet. Du kan också be SYV på gymnasieskolan förmedla kontakt mellan dig och en gymnasieelev på teknikprogrammet, då kan du ställa frågor och kika på elevens anteckningar från lektioner och vilka hemuppgifter eleven får, när hen läser på Teknikprogrammet på gymnasiet.

    • : Så då blir det en ny del av matte varje termin?
    • Daniel : Ja, det måste det bli - för att man ska hinna.
    • : Jag vill gärna kunna jobba inom Astronomi i framtiden men jag har inte så höga betyg. :/
    • Anna : "Jobba inom astronomi" kan man på olika sätt, ex som https://www.framtid.se/yrke/vetenskapskommunikator-med-rymdinriktning - då måste man kunna berätta på ett underhållande sätt.
    • : Gillar inte att prata framför en massa folk :v
    • Anna : Se https://www.framtid.se/yrke/teknisk-illustrator och https://www.framtid.se/yrke/teknisk-ritare
    • : Nja, är nog inte intresserad att jobba inom något av de två.
    • Anna : det finns ca 2 tusen olika yrkesbeskrivningar på www.framtid.se - hoppas du kan hitta ngt. yrke som passar dig.
    • : Aa, jag gick in där i Lördags efter att du hade skickat hemsidan, hittade ett par yrken som lät mycket intressanta.
    • Anna : Bra! det finns flera tusen yrkesbeskrivningar på Framtid.se och om du ej hittar någon yrkesbeskrivning som du vill hitta - tipsa oss om vilket yrke som fattas! Så ska vi försöka se till att även den beskrivningen kommer upp!
    Läs alla kommentarer