Jelena
    Hej, om en ungdom går Naturbruksprogrammet på gymnasiet med NA (naturvetenskaplig behörighet) - kan man verkligen bli behörig till veterinärprogrammet på SLU? Kan man komma in på den utbildningen direkt efter gymnasiet, om man gick NB?
    Tacksam för svar - snarast!
    Jelena

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jelena,
    det är inte Omöjligt att bli behörig till veterinärprogrammet på Naturbruksprogrammet men man måste läsa minst 450 poängs utökning av programmet, dvs i stället för 2500 poäng läsa minst 2950 poäng - det är en hel termins extra-studier, fördelade på de 3 gymnasieåren... vilket är en påfrestning och kan leda till att eleven kan bli "övertrött" och t o m kan bli sjuk av att läsa för mycket. En annan sak jag tänker på är att om man tittar på antagningsstatistik - vilka betyg som krävdes för att komma in på Veterinärprogrammet, så ligger meritvärde konstant på över 20.0 - vilket betyder att endast alla A-betyg räcker ju inte; man måste även ha någon/några meritpoäng, dvs även ha A-betyg i t.ex Engelska 7 eller i Moderna språk 3och4 eller i ännu högre kurser i matematik än matte 4 (som är kravet till veterinärprogrammet), dvs man måste läsa och få A-betyg även i matematik 5 eller i matte specialisering. De extra-meritpoängsgivande kurser ingår ju, som regel, inte i NB-varianter som vill förbereda även till Veterinärprogrammet.
    Lösningen i detta fallet är HÖGSKOLEPROVET. Och om man tittar på resultat av högskoleprovet som brukar krävas så är det, som lägst, 1.6 på högskoleprovet (ibland högre) som krävs för att komma in. Det är rätt högt resultat och inte lätt att uppnå. För att få så högt resultat, brukar man behöva träna inför högskoleprovet (t.ex träna på gamla prov) och/eller göra högskoleprovet flera gånger. Och detta, alltså, samtidigt som man läser på mer än heltid och borde också sikta på alla A-betyg i alla kurser under alla 3 år på gymnasiet. Det låter inte rimligt. Man ska vara en sort "övermänniska" för att klara av detta och samtidigt behålla sin hälsa. Vi har förut bett att få svar på hur många elever som verkligen KOM IN på Veterinärprogrammet efter en NB-med NA-behörighet men ej fick några exempel som svar, dvs det är okänt om det finns någon elev som kom in på Veterinärprogrammet efter att ha gått Naturbruksprogrammet på gymnasiet.
    Jag personligen vill avråda från att satsa "för hårt". visst kan man börja på en sådan utbildning men om det känns för tufft, skulle jag i så fall "avboka" de där extrakurserna och planera för att komplettera efter gymnasiet "i vanlig ordning" - t.ex på komvux.

    Hälsningar
    Peter SYV