Gabriel
    Hej, jag ska gå sista året i nian, min fråga är då vilket program ger bäst behörighet för att kunna söka till högskolan för att kunna bli en kurator, är det en stor konkurrens när man söker in i högskolan, dvs kan man komma in i högskolan om man inte har A och B i alla ämnen eller måste man ligga på topp?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Gabriel!

    för att kunna bli en kurator, läser man Socionomprogrammet på högskolenivå. Utbildning till socionom finns på många olika orter idag  & det är olika svårt att komma in på olika högskolor/universitet.

    Om du gör Högskoleprovet ökar du dina chanser att komma in på en högskoleutbildning för att du kommer att prövas i ännu en urvalsgrupp, HP-gruppen.

    Men om vi pratar om "bara betyg" och vilka betyg man behöver för att kunna komma in på Socionomutbildningen, då skulle jag svara så här: som det är i dagens läge - har man alla C betyg i alla kurser, borde man komma in på någon av ortena i Sverige. Detsamma gäller om man har "bara D" betyg i alla kurser på gymnasiet men samtidigt har max i merit, som är 2,5 och med det har samma Meritvärde som om man hade alla C betyg i alla kurser.

    Angående vilka gymnasieprogram man bör söka till om man senare vill utbilda sig till Socionom - så är svaret att man kan bli behörig på  olika program. Förutom Grundläggande behörighet (som alltid krävs till alla högskoleutbildningar) är särskild behörighet till just Socionom:  godkända betyg i Matematik 2 och i Samhällskunskap 1b.

    Om jag var tvungen att välja ett gymnasieprogram, skulle jag svara -Samhällsvetenskapsprogrammet, valfri inriktning - men man kan bli behörig på så gott som vilket program som helst, därför att man läser Matematik 1 och Samhällskunskap 1a1 på alla gymnasiala program (och då behöver man bara välja till läsa Matematik 2 och Samhällskunskap 1a2 - det är 150 poäng, dvs mindre antal poäng än det som får läsas inom Individuellt val), dessutom kan man på många program läsa Matematik 2 som programfördjupande kurs. I fyra program ingår Matematik 2 som en obligatorisk kurs: i Teknik, NA, SA och Ekonomi. I alla högskoleförberedande program ingår det Samhällskunskap 1b som en obligatorisk kurs.

    Sammanfattning: man kan bli behörig till Socinomutbildningen på alla gymnasieprogram. Oftast väljer man läsa SA om man senare vill bli kurator. Det är bra att göra Högskoleprovet och sträva efter så höga betyg som möjligt. Är man beredd att flytta och söker därför till alla orter i Sverige där utbildning till Socionom finns, ökar man sina chanser att komma in på utbildningen.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej Gabriel!

    Du undrar om inriktningar på Naturvetenskapsprogrammet och på de flesta skolorna läser man inriktning från åk2, dvs man väljer inriktning under åk1 - om skola erbjuder flera inriktningar på SA.

    Det finns för- och nackdelar i att söka till en gymnasieskola som erbjuder en respektive flera inriktningar på NA.

    t.ex. http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/carl-wahrengymnasiet  och

    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/cybergymnasiet-malmo

    erbjuder bara inriktning "naturvetenskap" och man kan tycka att det är en nackdel, att man ej kan välja en annan inriktning men fördelen är att man garanterat får läsa just den inriktningen.

    Jämför med de skolorna som erbjuder flera inriktningar: t.ex.http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-helsingborg

    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/mikael-elias-teoretiska-gymnasium-goteborg

    och http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/mikael-elias-teoretiska-gymnasium-falun

    som erbjuder 2 inriktningar - där konkurrens om platserna på en av inriktningarna kan uppstå (om flera väljer en av inriktningarna än skola har kapacitet till att ta in) och då kommer de med högre betyg från åk1 få plats på den inriktningen som de vill läsa och de med lägre betyg - får gå den inriktning där det finns plats.

    Om man redan nu, innan man börjar på gymnasiet är säker på vilken inriktning man vill gå, finns det fördelar i att välja gymnasieskola, som erbjuder enbart en inriktning (då kan man inte tvingas till att läsa den inriktning som man inte vill för det finns ju bara en).

    Men jag vill inte skrämmas :) - i allra de flesta fallen brukar man kunna gå den inriktning man vill (men ej i 100% av fallen). Det är därför bra att fråga på skolan hur de planerar gå tillväga i fall elevernas val av inriktning ej går ihop med skolans kapacitet att erbjuda platser på just den önskade inriktningen.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    • : Hur många år går man på högskolan för socionomutbildningen?
    • Liselotte : 3,5 år på heltid (7 terminer) och du kan se de utbildningar som erbjuds idag på http://studera.nu/jamfor-utbildning/?q=Socionomprogrammet&f=6%5B2226
    • : men spelar det någon roll om jag tar natur linjen, om man väljer natur - samhällslinjen läser man den linjen direkt i ettan eller är det senare i gymnasiet som man läser natur - samhäll
    • Milla : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar till dig.
    • Milla : JAG HAR NU UTÖKAT mitt svar till dig. Önskar dig lycka till!
    Läs alla kommentarer